04-07-2025, 20:12
Legilimencja
Legilimencja to zaawansowana zdolność magiczna, umożliwiająca wnikanie do umysłu innej osoby i odczytywanie jej myśli, emocji oraz wspomnień. W przeciwieństwie do prostych zaklęć wpływających na świadomość, legilimencja nie jest formą telepatii – wymaga bezpośredniego kontaktu mentalnego i może zostać odebrana przez ofiarę jako naruszenie jej prywatności. Należy jednak pamiętać, że osoby nieposiadające zdolności oklumencji nie są w stanie wykryć ataku legilimenty – fizycznie nie odczuwają żadnych skutków tego, że ich umysł jest penetrowany, nawet jeśli są świadkami werbalnej inkantacji Legilimens.Sposoby użycia legilimencji
Legilimencję można stosować na różne sposoby, zależnie od umiejętności i intencji użytkownika.I. Powierzchowne odczytywanie myśli
Cel: Poznanie aktualnych myśli danej osoby, np. tego, o czym myśli w danym momencie.
Efekt: Legilimenta może uzyskać ogólne wrażenia, np. emocje, luźne obrazy lub niedokończone zdania.
Oklumenta na poziomie podstawowym może to łatwo wykryć oraz zmodyfikować luźne obrazy, do których legilimenta ma dostęp.
II. Wgląd w emocje i intencje
Cel: Odczytanie, jakie emocje odczuwa dana osoba, np. strach, złość, radość.
Efekt: Legilimenta może określić, czy ktoś kłamie lub ukrywa ważne informacje.
Oklumenta na przeciętnym poziomie potrafi maskować swoje emocje i intencje oraz dowolnie je modyfikować; jest też odporny na działanie uroku wili.
III. Przeglądanie wspomnień
Cel: Wyszukiwanie konkretnych wspomnień w umyśle ofiary.
Efekt: Legilimenta może zobaczyć obrazy z przeszłości, choć im bardziej odległe, tym trudniejsze do odnalezienia.
Oklumenta na ponadprzeciętnym poziomie może podmieniać wspomnienia, do których legilimenta ma dostęp.
IV. Pełny dostęp do wspomnień, emocji, sekretów i myśli
Cel: Wyszukiwanie konkretnych wspomnień w umyśle ofiary.
Efekt: Legilimenta może precyzyjnie określić wspomnienia, emocje, sekrety i myśli ofiary, również te pochodzące z przeszłości. Ingerencja ta pozostaje poza świadomością ofiary (wyjątek stanowią wprawieni oklumenci).
Oklumenta na zaawansowanym poziomie może całkowicie odeprzeć atak legilimenty.
V. Manipulowanie wspomnieniami i myślami (dla mistrzów)
Cel: Wpływanie na sposób, w jaki ofiara interpretuje rzeczywistość.
Efekt: Legilimenta może podsuwać fałszywe wspomnienia, zmieniać znaczenie istniejących lub tymczasowo wywoływać dezorientację.
Oklumenta na mistrzowskim poziomie jest w stanie modyfikować wspomnienia, do których legilimenta ma dostęp.
Mechanika legilimencji
Legilimencja to umiejętność, która pozwala na wniknięcie do umysłu innej osoby i odczytanie jej myśli lub wspomnień. Osoba wykonująca legilimencję musi posiadać odpowiednią umiejętność, a także wypowiedzieć inkantację Legilimens.1. Wymagania:
Posiadanie zdolności legilimencji w karcie postaci.
Wypowiedzenie inkantacji „Legilimens” w trakcie rzucania zaklęcia.
Gracz wykonuje rzut k100, który będzie określał skuteczność zaklęcia.
Wynik
Efekt
0-59
Zaklęcie nie udaje się – brak dostępu do umysłu
60-79
Powierzchowne myśli – udało się przejrzeć powierzchowne myśli celu.
80-99
Głębsze wspomnienia – postać uzyskuje dostęp do bardziej szczegółowych wspomnień.
100-110
Pełne odczytanie umysłu – dostęp do głęboko ukrytych wspomnień i sekretów.
111 i więcej
Pełne odczytanie umysłu i możliwość modyfikacji głęboko ukrytych wspomnień.
Obrona przed Legilimencją
Tylko osoby z umiejętnością oklumencji mogą stawiać skuteczny opór przed legilimencją. Postać, która nie posiada oklumencji, nie może obronić się przed legilimencją.Wynik
Efekt obrony
Brak oklumencji
Brak obrony – cel nie stawia oporu.
Poziom oklumencji (od podstawowego wzwyż)
Cel rzuca obronę. Jeśli wynik obrony jest wyższy niż wynik legilimencji, obrona jest udana. Zależnie od posiadanego stopnia zdolności, oklumenta posiada określone możliwości panowania nad swoim umysłem (na przykład oklumenta na poziomie zaawansowanym ma dostęp do umiejętności z poziomów I, II, III i IV).
Modyfikatory
Legilimencja jest umiejętnością, która może być rozwijana przez postać. Im wyższy poziom umiejętności, tym łatwiej przełamać obronę umysłu celu.Poziom legilimencji
Modyfikator do rzutu k100
Brak umiejętności
Brak modyfikatora
I
+10
II
+20
III
+30
IV
+40
V
+50


