• Witaj nieznajomy! Logowanie Rejestracja
    Zaloguj się
    Login:
    Hasło:
    Nie pamiętam hasła
     
    × Obserwowane
    • Brak :(
    Avatar użytkownika

Serpens > Rozgrywka > Kreacja świata > Świat magii > Magimedycyna i choroby magiczne
Wątek zamknięty 
Odpowiedz
Odpowiedz
#1
Serpens
Konta Specjalne
Magia to potęga
Wiek
999
Zawód
twórca
Genetyka
Czystość krwi
czarodziej
mugol
Sakiewka
Stan cywilny
bezdenna
wdowiec
Uroki
Czarna Magia
0
0
OPCM
Transmutacja
0
0
Magia Lecznicza
Eliksiry
0
0
Siła
Wyt.
Szybkość
0
0
0
Brak karty postaci
05-15-2025, 11:21

Uzdrowicielstwo

Szpital Świętego Munga


Szpital Świętego Munga dla Magicznych Chorób i Urazów, założony przez uzdrowiciela Munga Bonhama na przełomie XVI i XVII wieku, jest główną placówką medyczną dla czarodziejów w Wielkiej Brytanii. Ukryty przed mugolami, szpital mieści się w Londynie, w opuszczonym domu towarowym Purge & Dowse Ltd., którego zewnętrzny wygląd odstrasza przypadkowych przechodniów. Aby dostać się do środka, należy podejść do manekina kobiety, przedstawić cel wizyty, a po jej potwierdzeniu przejść przez szybę.

Wnętrze szpitala, choć nie nowoczesne, jest funkcjonalne. Izba przyjęć wyposażona jest w rzędy krzeseł dla oczekujących pacjentów, a na ścianach wiszą ogłoszenia i notatki, takie jak: "Czysty kociołek to najlepsza gwarancja, że nie otrujesz się swoim eliksirem" czy "Nie używaj antidotów, których nie przepisał ci wykwalifikowany uzdrowiciel". W centralnym punkcie znajduje się biurko informacji obsługiwane przez personel pomocniczy, który kieruje pacjentów na odpowiednie oddziały.

Szpital podzielony jest na kilka oddziałów, zlokalizowanych na różnych piętrach:
Parter: Oddział Wypadków Przedmiotowych, zajmujący się przypadkami takimi jak eksplozje kociołków, samoporażenia różdżkami czy kraksy miotlarskie.
Pierwsze piętro: Oddział Urazów Magizoologicznych, leczący ukąszenia, użądlenia, oparzenia i inne obrażenia spowodowane przez magiczne stworzenia.
Drugie piętro: Oddział Zakażeń Magicznych, specjalizujący się w chorobach zakaźnych, takich jak smocza ospa, znikanie epidemiczne czy skrofungulus.
Trzecie piętro: Oddział Zatruć Eliksiralnych i Roślinnych, gdzie trafiają pacjenci z objawami takimi jak wysypki, wymioty czy niekontrolowany chichot spowodowane przez eliksiry lub rośliny.
Czwarte piętro: Oddział Urazów Pozaklęciowych, zajmujący się przypadkami nieusuwalnych uroków, klątw czy niewłaściwego zastosowania zaklęć.
Piąte piętro: Sklep i herbaciarnia dla odwiedzających, oferujące miejsce na odpoczynek i posiłek.
W mniejszych miasteczkach i wioskach działają lokalne przychodnie, a dyżurujący w nich uzdrowiciele udzielają porady zgodnie z możliwościami oraz kompetencjami. W ciężkich przypadkach pacjenci odsyłani są do większych ośrodków zdrowia.

Uzdrowiciele


Czarodzieje biegli w sztuce uzdrawiania oraz posiadający potwierdzone dokumentami kwalifikacje, na mocy których mogą wydawać opinie lekarskie i podejmować się udzielania zaawansowanej pomocy pacjentom nazywani są uzdrowicielami. Pracują w szpitalach i lecznicach (choć nie tylko), leczą pacjentów i rozpoznają magiczne dolegliwości, a także wydają właściwe zalecenia. Współtowarzyszą im niemniej cenne pielęgniarki, które również wykazują się dużą wiedzę zakresu anatomii, transmutacji oraz czarów leczących. Magowie związani z tą profesją oprócz wskazanej wiedzy często też posiadają wiedzę z innych dziedzin, niezbędną do uzyskania odpowiedniej specjalizacji, jak np. opieka nad magicznymi stworzeniami w przypadku urazów magizoologicznych czy wiedza o magii umysłu w przypadku psychiatrii. Czarodzieje tacy winni nieustannie dokształcać się i orientować w nowoczesnych metodach leczenia. Zawód ten pozostaje jednym z najbardziej wymagających, dlatego też zdobyć go mogą osoby naprawdę zdolne i ambitne, przejawiające talent w przynajmniej kilku dziedzinach.

Istnieją czarodzieje nieposiadający potwierdzonych przez Ministerstwo Magii uprawnień do zawodu uzdrowiciela, a mimo to wykonujący go. W takim przypadku paranie się tą profesją jest nielegalne, a wiedza i doświadczenie owego medyka stają się dość wątpliwe. Z pewnością taki czarodziej nie otrzyma pracy w szanującej się placówce leczniczej.

Zatrucia


Aby otruć czarodzieja, należy dolać mu do napoju lub posiłku odpowiednią porcję posiadanej trucizny, uprzednio powiadamiając Mistrza Gry o takim zamiarze. Jeżeli postać wypije tak zatruty płyn, Mistrz Gry nadzoruje rozgrywkę, operując indywidualnymi skutkami danej trucizny i jej szczególnym wpływem na organizm otrutego. Gdy uzdrowiciel próbuje uleczyć tak cierpiącą postać, powinien przede wszystkim podać właściwe antidotum - chyba że charakterystyka trutki wskazuje inaczej. Może jednak odpowiednimi czarami spowolnić, zmniejszyć, przyblokować czasowo jej działanie. Same zaklęcia w większości przypadków nie są jednak wystarczające, by powstrzymać działanie okrutnych substancji. Dokładną naturę przeklętego wywaru jest w stanie odgadnąć wyłącznie alchemik, który potrafi go uwarzyć, lub doświadczony medyk specjalizujący się w tego typu przypadkach. Uzdrowiciel, analizując stan pacjenta, dokonuje wyboru odpowiedniego lekarstwa. Antidota neutralizują toksyczną substancję, powstrzymują jej dalsze krzywdy, ale nie leczą już zadanych obrażeń i naturalnych dla tych obrażeń komplikacji i następstw. Po podaniu odtrutki medyk może wyleczyć powstałe wcześniej uszkodzenia - o ile jest to możliwe.

Uwaga! Właściwym działaniem w przypadku trucizny zawsze jest podanie antidotum, nawet gdy podły wywar wywołuje efekt możliwy do usunięcia przy pomocy zaklęcia leczniczego. Takie metody zadziałają jedynie na krótką chwilę, nie pozbędą się trującej substancji z organizmu, a więc przykre skutki napoju powrócą.
    Odpowiedz
Odpowiedz
Odpowiedz
#2
Serpens
Konta Specjalne
Magia to potęga
Wiek
999
Zawód
twórca
Genetyka
Czystość krwi
czarodziej
mugol
Sakiewka
Stan cywilny
bezdenna
wdowiec
Uroki
Czarna Magia
0
0
OPCM
Transmutacja
0
0
Magia Lecznicza
Eliksiry
0
0
Siła
Wyt.
Szybkość
0
0
0
Brak karty postaci
05-15-2025, 11:44

Choroby magiczne


Czarodziejski świat, choć pełen cudów i niezwykłych możliwości, nie jest wolny od chorób i dolegliwości, które potrafią być równie, jeśli nie bardziej, dotkliwe niż te, które dotykają mugoli. Magia, która może leczyć i wspomagać, jest jednocześnie źródłem wielu niebezpieczeństw. Niektóre choroby mają magiczne podłoże i nie mogą być leczone metodami mugolskimi, inne natomiast wynikają z nieudanych zaklęć, niewłaściwego użycia eliksirów lub narażenia na nieznane substancje magiczne.

Poniżej znajdziesz dokładny opis najczęściej występujących schorzeń w świecie magii – ich objawy i sposób leczenia.

Smocza ospa

Smocza ospa to jedna z najbardziej zakaźnych i groźnych chorób magicznych, dotykających wyłącznie społeczność czarodziejów. Przebiega podobnie do mugolskiej ospy wietrznej, jednak jej objawy są znacznie bardziej wyniszczające i mogą prowadzić do trwałych powikłań, a nawet śmierci. Choroba rozprzestrzenia się błyskawicznie, a jej ofiarami najczęściej padają osoby starsze oraz czarodzieje o słabszej odporności.

Przebieg i objawy choroby

Faza początkowa (1–3 dni)
Delikatne swędzenie skóry, szczególnie na rękach i twarzy.
Podwyższona temperatura (do 38°C).
Uczucie suchości w gardle i lekkie trudności w oddychaniu.
Pierwsze zielonkawo-fioletowe przebarwienia między palcami.
Chory może podczas kichania nieświadomie wydzielać zielone iskry z nosa.
Faza rozwinięta (4–7 dni)
Pojawienie się bolesnych, ropiejących dziobów na twarzy.
Całkowite zabarwienie skóry na zielonkawy odcień.
Wysypka rozprzestrzenia się na całe ciało, zmieniając kolor na ciemnozielony z fioletowymi plamami.
Kaszel z zielonkawym śluzem, który może być lekko palący dla otoczenia.
Gorączka wzrasta do 40°C, pojawiają się dreszcze i dezorientacja.
Faza zaawansowana (powyżej 8 dni, jeśli nie leczona)
Twarz chorego pokrywa się grubą, bolesną skorupą, utrudniającą ruchy mimiczne.
Możliwość utraty wzroku na skutek wysypki obejmującej powieki.
Niektórzy chorzy mogą mieć trudności z wypowiadaniem zaklęć, gdyż ospa utrudnia mówienie.
W skrajnych przypadkach – uszkodzenie układu oddechowego i zatrzymanie pracy serca.

Sposoby zarażenia

Kontakt z zakażoną osobą, nawet jeśli ta jeszcze nie wykazuje objawów.
Dotykanie przedmiotów, które wcześniej miały kontakt z chorym (różdżki, pergaminy, klamki).
Wdychanie magicznych drobinek śluzu uwalnianych przez chorego podczas kichania lub kaszlu.

Leczenie

Kwarantanna – wprowadzenie ścisłej izolacji chorego na minimum dwa tygodnie, aby zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu choroby.
Przykładowe eliksiry lecznicze: lek na smoczą ospę, napój leczący z czyraków, Eliksir na kaszel, wywar wzmacniający.
Zaklęcia przyspieszające leczenie infekcji (tu tak samo jak wyżej).
Przy nasileniu objawów konieczność hospitalizacji.

Skrofungulus


Skrofungulus to magiczna, zakaźna choroba układu oddechowego, przypominająca mugolską gruźlicę, ale znacznie bardziej wyniszczająca dla organizmu czarodziejów. Jest szczególnie niebezpieczna dla osób o osłabionej odporności. W późniejszych stadiach może doprowadzić do trwałej utraty zdolności do rzucania zaklęć.

Przebieg i objawy choroby

Faza początkowa (1–2 tygodnie)
Uporczywy kaszel, który nasila się w nocy.
Osłabienie, zawroty głowy, uczucie ciągłego zmęczenia.
Bladość skóry i podkrążone oczy.
Niewielka gorączka (około 38°C).
Faza rozwinięta (3–5 tygodni)
Kaszel staje się krwawy – chory odkrztusza ciemnoczerwony śluz, który czasem mieni się w świetle.
Magia zaczyna sprawiać trudności – zaklęcia stają się mniej skuteczne, a różdżka może drżeć w dłoni.
Zakażeni odczuwają „ciężar” na klatce piersiowej, jakby coś  przygniatało im płuca.
Wysoka gorączka (39–40°C), zimne poty, bóle mięśniowe.
Faza zaawansowana (powyżej 6 tygodni)
Trwałe uszkodzenie płuc – w skrajnych przypadkach płuca chorego mogą zacząć się częściowo „zanikać”, co oznacza postępujące duszności.
Skóra na szyi i twarzy może przybrać sinawy odcień z powodu niedotlenienia.
Czarodzieje z ciężką postacią skrofungulusa mogą całkowicie utracić zdolność rzucania zaklęć werbalnych.
W rzadkich przypadkach (zwykle u osób starszych lub wyjątkowo osłabionych) choroba może doprowadzić do śmierci

Sposoby zarażenia


Skrofungulus przenosi się drogą powietrzną, podobnie jak mugolska gruźlica, ale również może zostać przekazany przez bezpośredni kontakt z zakażonym śluzem.

Leczenie

Kwarantanna - odizolowanie chorego od innych.
Przykładowe eliksiry lecznicze: eliksir na kaszel, wywar wzmacniający, eliksir pieprzowy, eliksir zasilający
Długotrwała terapia uzdrowicielska – w niektórych przypadkach konieczna jest kilkumiesięczna kuracja w Świętym Mungu, aby przywrócić pełnię zdrowia.

Groszopryszczka


Wysoce zakaźna choroba wywołana przez magiczny grzyb, atakująca skórę i układ oddechowy. Powszechnie uznawana za bardzo nieprzyjemną, choć nie zawsze śmiertelną.

Przebieg i objawy choroby

Faza początkowa (1–3 dni)
Pojawiają się pierwsze drobne fioletowe krostki na dłoniach i szyi.
Swędzenie i lekkie pieczenie skóry.
Chory zaczyna mieć trudności z wyraźnym mówieniem, jego głos staje się ochrypły.
Faza rozwinięta (4–7 dni)
Fioletowe krosty rozszerzają się na całe ciało i powiększają, wypełniając się lepką, zielonkawą ropą.
Utrata mowy – chory nie jest w stanie wypowiedzieć ani jednego słowa.
Gorączka dochodząca do 39°C, osłabienie organizmu.
Faza zaawansowana (powyżej 8 dni, jeśli nie leczona)
Krosty pękają, powodując silny ból i możliwość zakażenia wtórnego.
Chory zaczyna wydzielać cuchnący zapach, wynikający z toksycznych oparów emitowanych przez zakażone tkanki.
Możliwe magiczne powikłania, takie jak czasowa niezdolność do wypowiadania zaklęć.

Sposoby zakażenia

Kontakt z chorobotwórczym grzybem.
Kontakt z osobą zakażoną.

Leczenie

Magiczne maści przeciwgrzybiczne.
Całkowita izolacja, ponieważ choroba jest skrajnie zakaźna.
Przykładowe eliksiry: napój leczący z czyraków, eliksir na kaszel, eliksir przywracający mowę, eliksir zasilający, balsam ze stokrotki.

Znikanie Epidemiczne


Groźna choroba, w której części ciała chorego stopniowo zanikają. Może prowadzić do śmierci, jeśli zanik obejmie organy wewnętrzne.

Przebieg i objawy choroby

Faza początkowa (do 1 miesiąca)
Lekkie mrowienie w kończynach.
Stopniowe blaknięcie skóry, przypominające efekt rozmycia.
Chory czuje się osłabiony, choć nie odczuwa bólu.
Faza rozwinięta (2-3 miesiące)
Zanikanie palców u rąk i nóg.
Trudności w kontrolowaniu różdżki (chory nie jest w stanie jej trzymać).
Utrata apetytu i problemy z równowagą.
Faza zaawansowana (powyżej 3 miesięcy, jeśli nie leczona)
Całkowite zanikanie kończyn.
Możliwe zniknięcie fragmentów twarzy, co prowadzi do skrajnych komplikacji.
Jeśli zanik obejmie organy wewnętrzne – śmierć.

Sposoby zarażenia

Predyspozycje genetyczne.
Kontakt z osobą zakażoną.

Leczenie

Brak znanego lekarstwa.
Próby regeneracji za pomocą zaklęć i eliksirów wzmacniających strukturę ciała.

Mumblemumps


Czarodziejska choroba, której objawy przypominają świnkę, jednak dodatkowo wpływa na zdolność mowy, powodując niezrozumiałe mamrotanie. Jest zakaźna, a jej przebieg może być uciążliwy dla chorego.

Przebieg i objawy choroby

Faza początkowa (1–2 dni)
Lekki ból gardła, który narasta z czasem.
Pierwsze oznaki opuchlizny na twarzy i szyi.
Faza rozwinięta (3–6 dni)
Silne spuchnięcie policzków i szyi.
Chory traci zdolność wyraźnej mowy, bełkocze lub w ogóle nie jest w stanie mówić.
Gorączka do 39°C, problemy z połykaniem.
Faza zaawansowana (powyżej 7 dni, jeśli nie leczona)
Możliwa trwała utrata głosu.
Zakażenie może przejść na dolne drogi oddechowe, prowadząc do trudności w oddychaniu.
Jeśli nieleczona, może doprowadzić do osłabienia magii na dłuższy czas.

Sposoby zarażenia

Bezpośredni kontakt z osobą zakażoną – choroba przenosi się drogą kropelkową oraz poprzez dotyk, szczególnie w zamkniętych pomieszczeniach.
Używanie tych samych przedmiotów – dzielenie piór, kubków, naczyń czy książek z osobą zakażoną może spowodować przeniesienie wirusa.
Spożycie skażonych eliksirów lub pokarmu

Leczenie

Przykładowe eliksiry: balsam z płonącej lewizji, eliksir przywracający mowę, napój leczący z czyraków, wywar ze szczuroszczeta,
Okłady chłodzące.

Mózgowa Groszopryszczka


Jest to wyjątkowo groźna odmiana groszopryszczki, która oprócz typowych objawów skórnych atakuje również układ nerwowy, powodując poważne zaburzenia pamięci i świadomości. Choroba jest rzadka, ale niezwykle niebezpieczna – nieleczona może prowadzić do trwałych uszkodzeń mózgu i utraty zdolności magicznych.

Przebieg i objawy choroby

Faza początkowa (1–7 dni)
Pierwsze fioletowe krostki pojawiają się na skórze chorego, głównie w okolicach szyi i czoła.
Uczucie lekkiego otępienia – pacjent ma trudności z przypomnieniem sobie prostych faktów, takich jak własne imię czy data.
Mimowolne powtarzanie słów lub fraz bez kontroli nad tym.
Gorączka w granicach 38°C.
Faza rozwinięta (7–14 dni)
Krosty powiększają się i zaczynają migrować w kierunku skóry głowy.
Chory zaczyna mieszać wspomnienia – może myśleć, że jest w innym miejscu lub czasie.
Problemy z koordynacją – częste potykanie się, gubienie rzeczy, niezdolność do rzucania zaklęć.
Gorączka wzrasta do 40°C, możliwe halucynacje.
Faza zaawansowana (powyżej 14 dni, jeśli nie leczona)
Krosty pokrywają całą skórę głowy i rozprzestrzeniają się na uszy i czoło.
Chory całkowicie traci zdolność logicznego myślenia – nie jest w stanie rozpoznać bliskich osób.
Utrata pamięci długotrwałej, w tym zapomnienie własnego imienia i tożsamości.
Możliwe niekontrolowane wybuchy magii – w tym samoczynne rzucanie zaklęć.
W skrajnych przypadkach dochodzi do całkowitej utraty zdolności magicznych i nieodwracalnych uszkodzeń mózgu.

Sposoby zarażenia

Bezpośredni kontakt z osobą chorą (choroba przenosi się poprzez dotyk i magiczne opary wydzielane przez krosty).
Kontakt z przedmiotami używanymi przez zakażonego (np. różdżki, pergaminy, ubrania).
Możliwe zakażenie poprzez źle przygotowane eliksiry zawierające składniki pochodzenia grzybicznego.

Leczenie

Przykładowe eliksiry: eliksir spokoju, wywar wzmacniający
Całkowita kwarantanna – chorzy są izolowani, ponieważ mózgowa groszopryszczka jest wysoce zakaźna.

Grypa Czarnego Kota


Magiczna, wysoce zakaźna choroba układu oddechowego, której źródłem mogą być czarne koty. Choć nie ma dowodów na to, że same koty są nosicielami wirusa, niektórzy uzdrowiciele uważają, że ich aura sprzyja rozprzestrzenianiu się choroby. W społeczności czarodziejów krążą różne teorie na temat pochodzenia tej choroby – niektórzy uważają, że została celowo stworzona przez czarodziejów z obsesją na punkcie klątw i przesądów.

Przebieg i objawy choroby

Faza początkowa (1–3 dni)
Nagłe uczucie niepokoju i paranoi – chory zaczyna podejrzewać, że jest obserwowany.
Swędzenie skóry, szczególnie na twarzy i dłoniach.
Lekka gorączka (do 38°C).
Chory może mimowolnie mruczeć w sytuacjach stresowych, nawet nie zdając sobie z tego sprawy.
Faza rozwinięta (4–7 dni)
Wysoka gorączka (39–40°C).
Powiększone źrenice – u niektórych chorych oczy zaczynają świecić w ciemności.
Chory zaczyna mieć problemy z równowagą – może poruszać się na czworakach bezwiednie.
Sporadyczne kichanie, po którym przez kilka sekund chory wydziela magiczne iskry w różnych kolorach.
Nasilenie paranoi – chory czuje, że czarne koty go prześladują, nawet jeśli ich w pobliżu nie ma.
Faza zaawansowana (powyżej 8 dni, jeśli nie leczona)
Chory zaczyna instynktownie reagować na bodźce jak kot – unika wody, odwraca się plecami do ludzi, zamiast ich słuchać.
Długotrwałe pozostawanie w pozycji kucającej lub skulonej.
W skrajnych przypadkach pojawia się tymczasowy efekt fizyczny – delikatne kocie rysy twarzy, zarys ogona lub uszu (stan utrzymuje się kilka godzin).

Sposoby zarażenia

Kontakt z czarnymi kotami.
Przebywanie w pomieszczeniach, gdzie wcześniej mieszkało wiele kotów.
Spożycie eliksiru zawierającego koci wąs bez odpowiedniej obróbki alchemicznej.

Leczenie

Przykładowe eliksiry: eliksir pieprzowy, wywar ze szczuroszczeta, eliksir spokoju, eliksir zasilający.
Całkowite unikanie kontaktu z kotami przez minimum tydzień po wyleczeniu – chory pozostaje podatny na ponowne zakażenie przez kilka dni po wyzdrowieniu.

Przeskakująca Gorączka


Choroba wirusowa, która powoduje losowe skoki temperatury i sprawia, że chory nie jest w stanie pozostać w jednym miejscu. Jego organizm wpada w stan ciągłej aktywności, co powoduje niekontrolowane skakanie, drżenie i uczucie nagłego przypływu energii… lub kompletnego osłabienia.

Przebieg i objawy choroby

Faza początkowa (1–2 dni)
Niespodziewane uczucie gorąca, które trwa kilka sekund, po czym szybko mija.
Niewielkie skurcze mięśni nóg – chory nieświadomie podryguje, jakby chciał zatańczyć.
Przyspieszona mowa i niekontrolowany śmiech.
Faza rozwinięta (3–5 dni)
Temperatura ciała może zmieniać się co kilka minut – od zimnych dreszczy po uczucie ekstremalnego gorąca.
Chory nie jest w stanie usiedzieć w miejscu – może zacząć skakać bez kontroli, co powoduje problemy w poruszaniu się.
Dreszcze powodują, że chory mówi w nieregularnych, podrygujących zdaniach.
Faza zaawansowana (powyżej 6 dni, jeśli nie leczona)
Chory dosłownie podskakuje przy każdym kroku, co może być uciążliwe, zwłaszcza na schodach.
Gorączka osiąga 40°C, ale może gwałtownie spaść do 35°C w ciągu kilku minut.
Możliwość wywołania magicznych trzęsień – meble mogą same się przesuwać, gdy chory znajdzie się w pobliżu.
W skrajnych przypadkach chory zaczyna unosić się kilka centymetrów nad ziemią i nie może przestać.

Sposób zarażenia

Kontakt z osobą zarażoną.
Nieudana teleprotacja może wpłynąć na rozwijanie się choroby.

Leczenie

Sen w odizolowanym pomieszczeniu – ruch i hałas mogą pogorszyć objawy.
Przykładowe eliksiry: eliksir spokoju, wywar wzmacniający, eliksir przywracający mowę.

Chichotna Zaraza


Zakaźna choroba, która sprawia, że chory nie jest w stanie przestać się śmiać. Nawet najpoważniejsze rozmowy kończą się histerycznym rechotem, a każda próba zachowania powagi jest skazana na porażkę.

Przebieg i objawy choroby

Faza początkowa (1–2 dni)
Chory zaczyna uśmiechać się bez powodu.
Każdy żart wydaje się niesamowicie zabawny.
Nagłe ataki chichotu, które nie trwają długo, ale są trudne do powstrzymania.
Faza rozwinięta (3–5 dni)
Chory nie może mówić pełnymi zdaniami, bo każde słowo wywołuje salwy śmiechu.
Nawet zaklęcia są wypowiadane w przerwach między chichotami, co utrudnia ich rzucanie.
Możliwe przypadkowe wydzielanie magicznych iskier lub lekkich podmuchów powietrza przy wybuchach śmiechu.
Inni czarodzieje w pobliżu mogą zarazić się chorobą poprzez nadmierne przebywanie w towarzystwie chorego.
Faza zaawansowana (powyżej 6 dni, jeśli nie leczona)
Chory wpada w stan niekontrolowanego rechotu, który uniemożliwia normalne funkcjonowanie.
Możliwe są ból brzucha i bóle gardła z powodu nieustannego śmiechu.
W skrajnych przypadkach dochodzi do chwilowego zaniku świadomości, gdy organizm jest zbyt wyczerpany.

Sposoby zarażenia

Kontakt z osobą zakażoną – śmiech chorego ma magiczną zdolność przenoszenia choroby drogą dźwiękową. Im dłużej ktoś przebywa w pobliżu zakażonego, tym większe ryzyko infekcji.
Zaklęcia rozweselające („Rictusempra”) – osoby często stosujące ten czar są bardziej podatne na zakażenie, ponieważ ich układ odpornościowy staje się wrażliwszy na rozweselenie.
Próba powstrzymania śmiechu – im bardziej ktoś walczy z objawami, tym większa szansa, że nieświadomie „zakonserwuje” infekcję w swoim organizmie, zarażając innych przy pierwszym wybuchu śmiechu.

Leczenie

Przykładowe eliksiry: eliksir spokoju, eliksir przeciwbólowy.
Unikanie towarzystwa innych ludzi – im więcej interakcji, tym trudniej powstrzymać się od śmiechu.

Choroba płonących ust


Magiczna choroba weneryczna, która przenosi się poprzez pocałunki i bliski kontakt fizyczny. Chociaż początkowo wydaje się niewinna, objawy stopniowo nasilają się, powodując coraz większy dyskomfort i ból.

Przebieg i objawy choroby

Faza początkowa (1–3 dni)
Uczucie ciepła na ustach – jak po zjedzeniu ostrego chili, choć chory nie spożywał niczego niezwykłego.
Delikatne mrowienie skóry wokół ust i szyi.
Przy pocałunku osoba zakażona może nieświadomie przekazywać lekkie iskrzenie magiczne partnerowi.
Faza rozwinięta (4–7 dni)
Usta chorego zaczynają jarzyć się lekką czerwoną poświatą.
Każdy pocałunek powoduje przekazanie niewielkiej ilości ognistej energii – partner może odczuwać lekki ból lub pieczenie.
U niektórych pacjentów mogą pojawić się drobne, iskrzące krostki na skórze, zwłaszcza w okolicy ust i szyi.
Zainfekowany mówi z lekkim echem, co może być problematyczne w rozmowach.
Faza zaawansowana (powyżej 8 dni, jeśli nie leczona)
Usta chorego zaczynają przypominać rozżarzone węgle – każda próba pocałunku powoduje oparzenia u drugiej osoby.
Możliwe spontaniczne zapłony tkanin, pergaminów lub włosów w pobliżu chorego.
Najbardziej ekstremalne przypadki mogą skutkować niekontrolowanym wybuchem gorąca, który dosłownie spala ubrania noszone przez chorego.

Sposoby zarażenia

Pocałunek z osobą zakażoną – najbardziej typowa droga transmisji, zwłaszcza jeśli infekcja jest w fazie rozwiniętej.
Bliski kontakt fizyczny – dotykanie skóry osoby chorej może przenieść infekcję na nową ofiarę, zwłaszcza jeśli są to miejsca wrażliwe (np. dłonie, szyja).
Używanie magicznych kosmetyków – niektóre zaczarowane eliksiry miłosne lub pomadki mogą działać jako nośniki choroby.

Leczenie

Całkowity zakaz pocałunków i dotykania innych przez minimum 10 dni.
Chłodne kompresy z liści mroźnicy – stosowane na usta, aby zredukować pieczenie i zapobiec przypadkowym poparzeniom.

Choroba Różanej Skóry


Tajemnicza, rzadko występująca magiczna choroba weneryczna, której objawy pojawiają się dopiero kilka dni po kontakcie z zakażonym partnerem. Z początku wygląda niewinnie – skóra chorego nabiera subtelnego, różanego blasku, ale w miarę postępu infekcji pojawiają się bolesne efekty uboczne, a nawet niekontrolowane rozprzestrzenianie się magicznych aromatów uwodzących przypadkowe osoby.

Przebieg i objawy choroby

Faza początkowa (1–3 dni)
Skóra chorego zaczyna delikatnie połyskiwać niczym jedwab.
Wydzielany zapach przypomina subtelną woń róż i jest intensywnie wyczuwalny przez inne osoby.
Delikatne mrowienie w miejscach, które miały kontakt z partnerem.
Niektóre osoby mogą stać się bardziej emocjonalne lub mieć nagłe przypływy pożądania, niezależnie od sytuacji.
Faza rozwinięta (4–7 dni)
Róże zaczynają pojawiać się na skórze – drobne, czerwone plamki, które wydzielają delikatny, słodki aromat.
Wzrost atrakcyjności – chory zaczyna przyciągać uwagę przypadkowych osób, nawet jeśli tego nie chce.
Jeśli chory używa eliksirów miłosnych w tym stanie, ich efekty mogą stać się niebezpiecznie silne i trudne do odwrócenia.
Faza zaawansowana (powyżej 8 dni, jeśli nie leczona)
Plamy różane zaczynają się powiększać i pulsować – mogą sprawiać ból i powodować uczucie gorąca.
Chory nieświadomie emituje magiczne feromony, które mogą przyciągać zarówno ludzi, jak i magiczne stworzenia.
Dotyk chorego może wywoływać chwilowe uczucie ekstazy u innych, co może prowadzić do niezręcznych lub niebezpiecznych sytuacji.
Jeśli choroba nie zostanie wyleczona na czas, róże mogą pozostawić trwałe blizny.

Sposoby zarażenia

Kontakt cielesny z osobą zakażoną – choroba przenosi się głównie poprzez pocałunki i intymne zbliżenia.

Leczenie

Izolacja od silnych emocji – chory powinien unikać romansów i silnych uczuć w trakcie leczenia, ponieważ mogą one wzmacniać objawy.
Tymczasowa kwarantanna.

Migrena Krucza


Dziedziczna choroba neurologiczna, występująca wyłącznie w niektórych rodzinach czarodziejskich. Przekazywana z pokolenia na pokolenie, dotyka osoby o specyficznych cechach magicznych – szczególnie te, które posiadają silnie rozwiniętą intuicję lub wykazują ponadprzeciętną wrażliwość na magię. Uważa się, że Migrena Krucza jest genetycznym defektem, który powstał jako efekt uboczny ewolucji magii u niektórych linii czarodziejskich.
Choroba otrzymała swoją nazwę od częstego objawu towarzyszącego atakom – zakażeni zgłaszają, że podczas napadów widzą cienie przypominające kruki, które krążą nad nimi lub przemykają w kącie pola widzenia. Występuje głównie w rodzinach o silnej magicznej wrażliwości, zwłaszcza tych, które słyną z proroków, jasnowidzów i legilimentów. Jest dominującą cechą genetyczną – jeśli jeden z rodziców cierpi na Migrenę Kruczą, istnieje 75% szans, że odziedziczy ją dziecko. Nie zawsze ujawnia się od razu, pierwsze ataki mogą wystąpić zarówno w dzieciństwie, jak i w dorosłości, choć najczęściej pojawiają się w okolicach dojrzewania magicznego (11–15 lat).

Niektóre czarodziejskie rodziny wierzą, że choroba jest „darem” – oznaką wysokiej wrażliwości magicznej i ukrytych zdolności do legilimencji lub wróżbiarstwa. Istnieją teorie, że Krucza Migrena ma swoje korzenie w czarnej magii – być może wynika z dawnych rytuałów, które były stosowane w celu otwierania umysłów czarodziejów na tajemnicze siły. Niektórzy twierdzą, że osoby z tą chorobą mają większą zdolność do „widzenia rzeczy, których inni nie widzą” – chociaż większość uzdrowicieli odrzuca te twierdzenia jako przesądy, to fakt, że chorzy często doświadczają nietypowych wizji, pozostaje niezaprzeczalny. Niektóre stare rody czarodziejskie próbowały ukryć istnienie tej choroby – obawiając się, że ujawnienie jej wśród arystokracji może być postrzegane jako słabość.

Czynniki wywołujące atak

Nagłe zmiany – np. teleportacja, zaklęcia o dużej mocy, eksperymentowanie z magią.
Nagromadzenie emocji – ataki częściej pojawiają się podczas silnych przeżyć, takich jak stres, gniew czy smutek.
Pogoda – niektórzy chorzy zgłaszają nasilenie objawów podczas burz lub pełni księżyca, choć mechanizm tego zjawiska pozostaje niejasny.

Przebieg i objawy choroby

Faza początkowa (1–2 dni przed atakiem)
Lekkie bóle skroni, pojawiające się szczególnie w trakcie aktywności magicznych.
Chory może czuć się „przeciążony” bodźcami – dźwięki stają się ostrzejsze, światło za jasne, a zapachy zbyt intensywne.
Pojawiają się dziwne przebłyski w polu widzenia, które mogą przypominać przelatujące cienie lub migające iskry.
Faza rozwinięta (atak migreny, 4–24 godziny)
Silny, pulsujący ból głowy, który może uniemożliwić czarowanie.
Halucynacje wizualne – niektórzy widzą kruki, cienie lub ciemne smugi poruszające się w kącie pola widzenia.
Mdłości, zawroty głowy, światłowstręt.
Osłabienie kontroli nad magią – różdżka może reagować ospale lub w ogóle nie odpowiadać.
Nagłe uczucie „oderwania od rzeczywistości” – chory może mieć wrażenie, że jego umysł „odpływa” i traci kontrolę nad otoczeniem.
Faza przewlekła (u osób z ciężką postacią choroby)
Napady mogą trwać do kilku dni i prowadzić do całkowitego wyczerpania.
Osłabienie magiczne – chorzy mogą chwilowo tracić zdolność do rzucania zaklęć.
Trwałe przebłyski kruczych halucynacji – w najcięższych przypadkach chorzy do końca życia miewają wizualne „przecieki” w postaci ciemnych smug w polu widzenia.

Leczenie

Całkowita izolacja podczas ataków – osoby dotknięte migreną powinny unikać kontaktu z magią i pozostawać w zaciemnionych miejscach.
Unikanie teleportacji i anomalii magicznych – niektórzy chorzy zgłaszają, że podróże przez Sieć Fiuu mogą wywoływać ataki.
Przykładowe eliksiry: eliksir przeciwbólowy, eliksir na sen bez snów, eliksir spokoju, wywar wzmacniający.

Psidwaczy Szał


Psidwaczy szał to niebezpieczna, magiczna choroba zakaźna, przenoszona przez magiczne zwierzęta domowe, które uległy infekcji. Najczęstszym źródłem zakażenia są psy czarodziejów i inne stworzenia o zwiększonej podatności na anomalie magiczne. Zakażenie następuje przez ugryzienie, ale objawy pojawiają się dopiero po około miesiącu, co sprawia, że chory nie zawsze łączy swoje dolegliwości z momentem zakażenia. W okresach wzmożonej aktywności choroby ministerstwo magiczne zaleca ograniczenie kontaktów z nieznanymi zwierzętami.

Przebieg i objawy choroby

Faza utajona (1–4 tygodnie po zakażeniu)
Brak objawów, chory czuje się zdrowy.
Niektórzy czarodzieje skarżą się na napięcie mięśni i sporadyczne skurcze.
Faza rozwinięta (4–6 tygodni po zakażeniu)
Bolesne skurcze mięśni, szczególnie w szczęce i ramionach.
Problemy z połykaniem – chory może nie być w stanie jeść ani pić.
Wodowstręt – panika lub agresja na widok cieczy, kropli wody i wilgoci.
Światłowstręt – oczy chorego zaczynają nieprzyjemnie reagować na jasne światło.
Ślinotok – obfite wydzielanie pienistej śliny.
Cykliczne napady drgawek.
Faza krytyczna (po 7 tygodniach od pierwszych objawów)
Nieustanne skurcze całego ciała.
Ataki furii – chory staje się agresywny, atakuje otoczenie i próbuje gryźć innych.
Omamy i dezorientacja.
Śmierć w wyniku całkowitego wyniszczenia organizmu, jeśli leczenie nie zostanie podjęte w odpowiednim czasie.

Sposoby zarażenia

Ugryzienie przez zakażone magiczne zwierzę – najczęstsza forma transmisji.
Kontakt ze śliną chorego stworzenia.
Zranienia zadane przez pazury chorych zwierząt, choć rzadsze, mogą również prowadzić do zakażenia.
Spożycie zakażonego mięsa lub eliksirów zawierających składniki pochodzące od zainfekowanego stworzenia.

Leczenie

Przykładowe eliksiry: zaawansowane antidotum na trucizny, eliksir spokoju, eliksir przywracający wzrok, eliksir zasilajacy.
Całkowita izolacja chorego – osoba zakażona staje się niebezpieczna dla otoczenia.

Płomienne Draże


Jedna z najbardziej rozpoznawalnych chorób wenerycznych w świecie czarodziejów, charakteryzująca się pojawieniem się świecących, wielobarwnych bąbli w okolicach intymnych. Nazwa pochodzi od ich wyglądu, który przypomina magiczne cukierki – mogą być czerwone, niebieskie, żółte, fioletowe lub zielone. Choroba jest wyjątkowo uciążliwa i powoduje nieprzyjemne swędzenie oraz wzmożoną potrzebę kontaktu cielesnego, mimo że uzdrowiciele surowo odradzają jakiekolwiek zbliżenia w trakcie infekcji.

Przebieg i objawy choroby

Faza początkowa (1–3 dni po zakażeniu)
Lekkie pieczenie w okolicach intymnych.
Dziwne ciepło w ciele – chory zaczyna odczuwać nagłe fale gorąca.
Faza rozwinięta (4–10 dni po zakażeniu)
Pojawienie się wielokolorowych, świecących bąbli w okolicach intymnych.
Silne swędzenie – rozdrapane zmiany barwią skórę na dany kolor.
Zawroty głowy i uderzenia gorąca.
Faza krytyczna (11–30 dni, jeśli nieleczona)
Bąble mogą rozprzestrzenić się na całe ciało, a nawet twarz.
Skrajne wyczerpanie organizmu – chory może stracić siły do normalnego funkcjonowania.
Światłoczułość i zaburzenia percepcji – kolory mogą wydawać się zbyt intensywne lub „płynne”.

Sposoby zarażenia

Kontakt seksualny z osobą zakażoną.
Używanie tych samych przedmiotów osobistych – np. ręczników, pościeli.
Przenoszenie choroby przez pocałunki, jeśli choroba osiągnie zaawansowany etap.

Leczenie

Maści łagodzące – eliminują swędzenie i przyspieszają gojenie bąbli.
Przykładowe eliksiry: napój leczący z czyraków, wywar wzmacniający, balsam z płonącej lewizji.

Latający Katar


Magiczna odmiana kataru, która powoduje lewitację chorego przy każdym kichnięciu. Jest stosunkowo niegroźna, ale bardzo uciążliwa – kichnięcia mogą powodować gwałtowne wzbijanie się w powietrze, a czasami również unoszenie przedmiotów znajdujących się w pobliżu.

Przebieg i objawy choroby

Faza początkowa (1–3 dni po zakażeniu)
Standardowe objawy przeziębienia – katar, osłabienie, kichanie.
Lekka utrata węchu.
Faza rozwinięta (4–7 dni po zakażeniu)
Fioletowy śluz z nosa.
Podwójne widzenie i zawroty głowy.
Kichnięcia powodują unoszenie się w powietrze.
Faza krytyczna (po 7 dniach, jeśli nieleczona) 
Silniejsze uniesienia – do kilku metrów.
Możliwość chwilowego paraliżu nosa i ust.

Sposoby zarażenia

Przebywanie blisko osoby kichającej.
Dotykanie chusteczek używanych przez chorego.
Używanie wspólnych naczyń i sztućców.

Leczenie

Przykładowe eliksiry: eliksir pieprzowy, eliksir słodkiego snu, wywar wzmacniający.

Histeria Magiczna


Histeria magiczna to zaburzenie nerwicowe, które prowadzi do gwałtownych ataków emocjonalnych, połączonych z niekontrolowanymi wybuchami magii. Chory w chwili napadu nieświadomie uwalnia zaklęcia, które mogą zagrażać jemu i otoczeniu. Choroba ta dotyka głównie osób z wysoką podatnością na stres i traumatyczne doświadczenia, a napady mogą być wywoływane przez silne emocje, lęk lub nagłe zagrożenie.

Przebieg i objawy choroby

Faza początkowa
Nagłe wahania nastroju, płaczliwość, agresja.
Nieregularne wybuchy magicznych impulsów, prowadzące do drobnych anomalii.
Zwiększona wrażliwość na stres.
Faza rozwinięta
Gwałtowne napady histerii, prowadzące do niekontrolowanych wybuchów magii.
Magia wymyka się spod kontroli, tworząc nieprzewidywalne efekty.
Niekontrolowane teleportacje, lewitacja przedmiotów, nagłe eksplozje energii.
Faza krytyczna (nieleczona histeria)
Kompletna utrata kontroli nad własną mocą.
Napady mogą powodować fizyczne wyczerpanie i omdlenia.
Możliwość trwałego uszkodzenia rdzenia magicznego, jeśli organizm chorego nie wytrzyma napięcia.

Sposoby zarażenia i dziedziczenie

Występuje częściej u czarodziejów, którzy doświadczyli traumy w dzieciństwie.
Częściej dotyka kobiet, choć znane są przypadki histerii magicznej u mężczyzn.
Pojawia się nagle i może nasilać się z wiekiem.

Leczenie

Przykładowe eliksiry: eliksir słodkiego snu, eliksir spokoju.
Terapia kontrolowania emocji.

Bezczułość


Bezczułość to rzadka, dziedziczna choroba układu nerwowego czarodziejów, która powoduje znaczne zaburzenia w odczuwaniu bólu, temperatury i dotyku. Chorzy nie odczuwają obrażeń i nieświadomie krzywdzą samych siebie, nie otrzymując od organizmu właściwych sygnałów ostrzegawczych. Wpływa to również na fizyczne relacje z innymi, które dla chorych są pozbawione satysfakcji cielesnej. Schorzenie jest niebezpieczne, ponieważ prowadzi do niezauważonych zakażeń, ukrytych urazów i wewnętrznych chorób, które mogą zostać odkryte dopiero w momencie ich krytycznego rozwoju. Chorzy często zmuszeni są do prowadzenia ostrożnego, uważnego trybu życia, a w skrajnych przypadkach – do stałej opieki medycznej.

Przebieg i objawy choroby

Faza początkowa (dzieciństwo–nastolatkowie)
Dziecko nie reaguje na skaleczenia ani poparzenia, co prowadzi do niebezpiecznych obrażeń.
Nieregularne odczuwanie bodźców – czasami pacjent może nagle poczuć ból, ale większość czasu pozostaje niewrażliwy.
Brak reakcji na wysokie lub niskie temperatury, co naraża chorego na hipotermię lub poparzenia.
Faza rozwinięta (młodość–dorosłość)
Całkowita lub prawie całkowita utrata czucia w skórze.
Problemy z oceną własnego zdrowia – choroby wewnętrzne i rany mogą być niezauważone przez długi czas.
Minimalne odczuwanie dotyku – chory może nie reagować na uścisk dłoni czy uderzenia.
Nagłe epizody przywrócenia czucia – pojawiające się w momentach ekstremalnego stresu.
Faza krytyczna (po 40. roku życia, jeśli nieleczona)
Zwiększona podatność na infekcje – zranienia i choroby mogą prowadzić do poważnych powikłań.
Możliwość częściowego zaniku magii sensorycznej – zaklęcia wykrywające bodźce mogą przestać działać na chorego.
Nagłe epizody skrajnej nadwrażliwości, w których chory odczuwa ból znacznie silniej niż inni czarodzieje.

Sposoby dziedziczenia i rozwoju choroby

Dziedziczenie dominujące – jeśli jedno z rodziców jest nosicielem, dziecko ma wysokie ryzyko rozwinięcia choroby.
Choroba ujawnia się już we wczesnym dzieciństwie, ale nasila się w okresie dojrzewania.
Silny stres i emocje mogą wywoływać chwilowy powrót czucia lub nagłe skoki wrażliwości.

Leczenie i środki ostrożności

Przykładowe eliksiry: wywar wzmacniający, eliksir zasilający.
Regularne kontrole medyczne – chorzy muszą badać się znacznie częściej niż zdrowi czarodzieje.
Unikanie ryzykownych sytuacji – pacjenci muszą prowadzić ostrożny tryb życia, by nie narazić się na obrażenia.

Syndrom Gnijącej Syreny


Syndrom Gnijącej Syreny to genetyczna choroba czarodziejów, która powoduje nieprzyjemny, rybi odór oraz stopniowe pokrywanie się skóry łuskami. Zapach staje się wyczuwalny już w dzieciństwie, a w wieku dojrzałym choroba nasila się, prowadząc do wysuszenia skóry, intensyfikacji zapachu oraz niekontrolowanego pragnienia wody.

Przebieg i objawy choroby

Faza początkowa (dzieciństwo)
Delikatny rybi zapach, nasilający się po wysiłku fizycznym.
Sucha skóra, łuszczące się fragmenty.
Faza rozwinięta (okres dojrzewania)
Silny, nieprzemijający odór ryb.
Pojawianie się pierwszych łusek na skórze, głównie na rękach i nogach.
Zwiększone pragnienie i uczucie suchości skóry.
Faza krytyczna (po 40. roku życia)
Całe ciało zaczyna pokrywać się łuskami.
Nadmierne odwodnienie – skóra zaczyna pękać bez regularnych nawilżających kąpieli.
Społeczna izolacja – wielu chorych decyduje się na samotniczy tryb życia.

Sposoby dziedziczenia

Dziedziczenie recesywne – oboje rodziców muszą być nosicielami, aby choroba się ujawniła.
Podejrzenie powiązania z morskimi stworzeniami – niektórzy badacze sugerują, że to wynik pradawnego eksperymentu z krwią syren.
Choroba ujawnia się w dzieciństwie, a nasila w okresie dojrzewania.

Leczenie i środki ostrożności

Okłady ze skrzeloziela – nawilżają skórę i spowalniają proces łuszczenia.
Zaczarowane perfumy – pomagają maskować zapach, ale nie eliminują go.
Unikanie długotrwałego przebywania w suchym środowisku.

Ośla Skórka


Genetyczna mutacja magiczna, która powoduje nadmierne owłosienie na całym ciele, przypominające sierść zwierząt. Każda próba jej usunięcia powoduje jeszcze gęstszy i twardszy odrost.

Przebieg i objawy choroby

Faza początkowa
Pierwsze oznaki owłosienia pojawiają się już w dzieciństwie.
Faza rozwinięta
Gęsta, trudna do pielęgnacji sierść na ciele.
Brak reakcji na depilację.
Faza krytyczna
Skóra całkowicie pokryta sierścią, przypominająca zwierzęcą.

Sposoby dziedziczenia

Dziedziczenie dominujące – jedno z rodziców musi być nosicielem, aby dziecko odziedziczyło chorobę.
Nieuleczalna, magiczna mutacja – nie wynaleziono jeszcze skutecznej terapii.

Leczenie i środki ostrożności

Regularna pielęgnacja – codzienne czesanie i higiena.
Eksperymentalne eliksiry, choć na razie bez skutecznych rezultatów.

Fałszywe Upojenie


Fałszywe upojenie, zwane także suchym pijaństwem, to rzadka, genetyczna choroba magiczna, która sprawia, że pacjent okresowo zachowuje się jak osoba w stanie upojenia alkoholowego, mimo że nie spożył żadnych odurzających substancji. Epizody choroby pojawiają się losowo i mogą trwać od kilku minut do kilku godzin, powodując nieprzewidywalne zachowania.
Wielu chorych nie jest świadomych swojego stanu, a ich otoczenie często błędnie interpretuje objawy jako skutek upojenia alkoholowego. Choroba nie poddaje się leczeniu standardowymi metodami, a eliksiry neutralizujące alkohol nie działają, ponieważ problem nie leży w fizycznym zatruciu, lecz w magicznych impulsach neurologicznych.

Przebieg i objawy choroby

Faza początkowa (pierwsze minuty ataku)
Zaczerwienienie twarzy, podobne do efektu spożycia alkoholu.
Delikatna chwiejność ciała, nieznaczne problemy z równowagą.
Nagła zmiana nastroju – pobudzenie, śmiech, euforia lub odwrotnie: melancholia i płaczliwość.
Faza rozwinięta (20 minut – 2 godziny)
Bełkotliwa mowa – pacjent zaczyna mówić niewyraźnie, przeciąga słowa lub mówi z dziwnym akcentem.
Chwiejny chód, możliwe potykanie się.
Brak hamulców społecznych – pacjent może być bardziej otwarty, rozmowny, impulsywny lub skory do ryzykownych działań.
Napady śmiechu lub nadmiernej wylewności.
Faza krytyczna (3–5 godzin, jeśli nieleczona)
Całkowita utrata równowagi, możliwość omdlenia.
Nieprzewidywalne zachowania, np. nagłe śpiewanie, tańczenie, podejmowanie absurdalnych decyzji.
Krótkotrwałe zaniki pamięci – pacjent może nie pamiętać wydarzeń z epizodu fałszywego upojenia.

Sposoby dziedziczenia i rozwoju choroby

Dziedziczenie recesywne – oboje rodziców muszą być nosicielami genu.
Mutacja magiczna w układzie nerwowym, powodująca niekontrolowane impulsy podobne do efektu upojenia.
Pierwsze objawy pojawiają się w okresie dojrzewania i nasilają się w dorosłości.

Leczenie

Przykładowe eliksiry: eliksir spokoju, eliksir słodkiego snu.
Unikanie stresujących sytuacji – silne emocje mogą wywoływać ataki.
Monitorowanie pacjenta – ze względu na nieprzewidywalność zachowań, chory nie powinien być pozostawiany sam w czasie ataku.

Zespół Spaczonego Akcentu


Zespół Spaczonego Akcentu to nieprzewidywalne zaburzenie neurologiczne, powodujące, że pacjent okresowo mówi w obcych językach lub z akcentem, którego nigdy się nie uczył. Chory nie jest świadomy zmiany języka i nadal słyszy siebie, jakby mówił w swoim ojczystym języku, co może prowadzić do licznych nieporozumień. Przypadłość jest genetyczna, ale pojawia się również jako efekt silnego szoku magicznego, klątwy lub urazu głowy. Języki i akcenty mogą się zmieniać losowo, a niektóre przypadki wykazują także przejściowe porozumiewanie się w językach magicznych istot, takich jak język gobliński, trytoński czy parseltongue.

Przebieg i objawy choroby

Faza początkowa (pierwsze dni choroby)
Chory zaczyna mówić z lekkim obcym akcentem, który stopniowo się nasila.
Zniekształcenie wymowy, które może wydawać się przypadkowe.
Faza rozwinięta (choroba aktywna)
Nagłe przełączanie się na obce języki, których pacjent nigdy się nie uczył.
Chory nie zdaje sobie sprawy, że mówi w innym języku.
Epizody mogą trwać od kilku minut do kilku godzin.
Akcenty zmieniają się losowo, co może utrudniać komunikację.
Faza krytyczna (ciężkie przypadki)
Chory może na stałe stracić zdolność do mówienia w swoim ojczystym języku.
Niektóre przypadki wykazują epizody mówienia w językach magicznych istot, np. trytońskim.
Komunikacja z otoczeniem może stać się niemożliwa, jeśli chory zacznie mówić w językach, których nikt nie rozumie.

Sposoby dziedziczenia i rozwoju choroby

Dziedziczenie dominujące – jeśli jeden z rodziców miał chorobę, istnieje 50% szans na przekazanie jej potomstwu.
Może być aktywowana przez silne emocje, stres lub zmęczenie.

Leczenie

Terapia lingwistyczna – pacjenci uczą się kontrolować języki i akcenty, aby móc przewidzieć zmiany.
Notatniki i zaklęcia tłumaczące – ułatwiają komunikację w trakcie epizodów
Przykładowe eliksiry: eliksir przywracający mowę.
    Odpowiedz
Odpowiedz
Odpowiedz
#3
Serpens
Konta Specjalne
Magia to potęga
Wiek
999
Zawód
twórca
Genetyka
Czystość krwi
czarodziej
mugol
Sakiewka
Stan cywilny
bezdenna
wdowiec
Uroki
Czarna Magia
0
0
OPCM
Transmutacja
0
0
Magia Lecznicza
Eliksiry
0
0
Siła
Wyt.
Szybkość
0
0
0
Brak karty postaci
05-15-2025, 15:57

Przewodnik po Chorobach Magicznych



Choroba
Opis
Objawy
Leczenie
Smocza Ospa
Bardzo zakaźna choroba przypominająca mugolską ospę, ale o znacznie poważniejszych skutkach. Może prowadzić do trwałych powikłań i śmierci.
Zielonkawe przebarwienia skóry, bolesne dzioby na twarzy, kaszel z zielonym śluzem, wysoka gorączka, w skrajnych przypadkach zanik mowy i uszkodzenie układu oddechowego.
Kwarantanna, eliksiry lecznicze, zaklęcia uzdrawiające, hospitalizacja w ciężkich przypadkach.
Skrofungulus
Magiczna odmiana gruźlicy atakująca układ oddechowy i zdolność czarowania.
Krwawy kaszel, osłabienie, utrata zdolności magicznych, sinienie skóry, w skrajnych przypadkach trwałe uszkodzenie płuc.
Izolacja, eliksiry lecznicze, długotrwała terapia uzdrowicielska.
Groszopryszczka
Infekcja wywołana przez magiczny grzyb atakujący skórę i układ oddechowy.
Fioletowe krosty wypełnione ropą, utrata mowy, cuchnące opary, osłabienie.
Magiczne maści, eliksiry wzmacniające, ścisła izolacja.
Znikanie Epidemiczne
Stopniowe zanikanie części ciała, które może prowadzić do śmierci.
Blaknięcie skóry, zanikanie palców, problemy z równowagą, w zaawansowanych przypadkach całkowita utrata kończyn i organów.
Brak znanego lekarstwa, próby regeneracji magią leczniczą.
Mumblemumps
Magiczna odmiana świnki, powodująca problemy z mową i duże obrzęki.
Opuchlizna na twarzy, bełkotliwa mowa, gorączka, w skrajnych przypadkach utrata głosu.
Eliksiry lecznicze okłady chłodzące.
Mózgowa Groszopryszczka
Zaawansowana forma groszopryszczki atakująca układ nerwowy i pamięć.
Halucynacje, zaniki pamięci, utrata logicznego myślenia, możliwe trwałe uszkodzenia mózgu
Eliksiry stabilizujące umysł, długoterminowa terapia, kwarantanna.
Grypa Czarnego Kota
Magiczna choroba zakaźna związana z czarnymi kotami.
Paranoja, powiększone źrenice, instynktowne kocie zachowania, mruczenie, uczulenie na wodę.
Eliksiry uzdrawiające, unikanie kotów w czasie rekonwalescencji.
Przeskakująca Gorączka
Wirusowa choroba powodująca nagłe zmiany temperatury i mimowolne podskoki.
Skoki temperatury ciała, drżenie, niekontrolowane skakanie, halucynacje.
Eliksiry uzdrawiające, izolacja, odpoczynek w zacisznym miejscu.
Chichotna Zaraza
Zakaźna choroba powodująca niekontrolowany śmiech.
Napady śmiechu, bełkotliwa mowa, bóle brzucha, w skrajnych przypadkach omdlenia.
Eliksiry uspokajające, zaklęcia tłumiące emocje.
Klątwa Płonących Ust
Weneryczna choroba powodująca rozżarzone usta i niekontrolowane wyładowania magiczne.
Pieczenie ust, oparzenia partnerów, samoczynne zapłony, niekontrolowane wybuchy ciepła.
Eliksiry lecznicze, całkowita izolacja dotykowa, zaklęcia neutralizujące magię ognia.
Klątwa Różanej Skóry
Weneryczna choroba powodująca atrakcyjność chorego i niekontrolowane feromony.
Pojawienie się czerwonych plam na skórze, nagła charyzma, przyciąganie ludzi i magicznych istot.
Izolacja, zaklęcia neutralizujące feromony, terapia magiczna.
Migrena Krucza
Genetyczna choroba magiczna powodująca bóle głowy i halucynacje.
Ból skroni, wizje kruków, problemy z koncentracją, chwilowe utraty magii.
Eliksiry przeciwbólowe, izolacja od silnej magii, terapia magiczna.
Psidwaczy Szał
Śmiertelna choroba przenoszona przez magiczne zwierzęta, wywołująca agresję i wodowstręt.
Napady szału, bolesne skurcze, ślinotok, śmierć w skrajnych przypadkach.
Antidotum, eliksiry uspokajające, izolacja.
Płomienne Draże
Choroba weneryczna powodująca świecące, swędzące krosty.
Barwne, pulsujące bąble, wzmożona potrzeba bliskości, gorączka.
Maści przeciwzapalne, eliksiry neutralizujące.
Histeria Magiczna
Napady emocjonalne prowadzące do niekontrolowanych wybuchów magii.
Krzyki, destrukcyjne zaklęcia, zmiany nastroju, czasowa utrata kontroli.
Eliksiry uspokajające, zaklęcia tłumiące magię, terapia.
Bezczułość
Genetyczna choroba powodująca brak odczuwania bólu i temperatury.
Brak reakcji na urazy, niewrażliwość na ciepło i zimno, możliwe komplikacje zdrowotne.
Eliksiry uspokajające, monitorowanie zdrowia.
Syndrom Gnijącej Syreny
Choroba powodująca łuszczenie się skóry i silny rybi odór.
Sucha skóra, łuski, odwodnienie, zapach ryb.
Okłady ze skrzeloziela, eliksiry nawilżające.
Ośla Skórka
Magiczna mutacja powodująca nadmierne owłosienie.
Gęsta sierść na całym ciele, brak reakcji na zaklęcia depilacyjne.
Regularna pielęgnacja, zaklęcia hamujące wzrost.
Fałszywe Upojenie
Genetyczna choroba powodująca epizody przypominające pijaństwo.
Bełkotliwa mowa, chwiejność, brak hamulców, zaniki pamięci.
Brak skutecznego leczenia, terapia kontrolowania epizodów.
Zespół Spaczonego Akcentu
Nieświadome przechodzenie na obce języki i akcenty.
Mówienie w nieznanych językach, zmienne akcenty, brak świadomości zmiany.
Terapia lingwistyczna, zaklęcia i eliksiry stabilizujące mowę.
    Odpowiedz
Odpowiedz
Odpowiedz
#4
Serpens
Konta Specjalne
Magia to potęga
Wiek
999
Zawód
twórca
Genetyka
Czystość krwi
czarodziej
mugol
Sakiewka
Stan cywilny
bezdenna
wdowiec
Uroki
Czarna Magia
0
0
OPCM
Transmutacja
0
0
Magia Lecznicza
Eliksiry
0
0
Siła
Wyt.
Szybkość
0
0
0
Brak karty postaci
05-16-2025, 13:57

Leczenie Obrażeń Psychicznych


Poziom obrażeń
Charakterystyka
Metoda leczenia
Łagodne (do 1-15)
Umiarkowany stres, chwilowe zaburzenia emocjonalne
Eliksiry uspokajające, relaksacja magiczna + ZAKLĘCIA (dobór i częstotliwość w zależności od złożoności przypadku i specyfiki pacjenta): Timoris Evanescunt, Insania Sedare, Cordis Serenitas
Głębsze (16-35 pkt)
Zaburzenia postrzegania rzeczywistości, lęki, traumy
Eliksiry + ZAKLĘCIA (dobór i częstotliwość w zależności od złożoności przypadku i specyfiki pacjenta): Timoris Evanescunt, Insania Sedare, Cordis Serenitas
Ciężkie (powyżej 36 pkt)
Silna trauma, utrata kontroli, psychoza
Eliksiry + ZAKLĘCIA (dobór i częstotliwość w zależności od złożoności przypadku i specyfiki pacjenta): Timoris Evanescunt, Insania Sedare, Cordis Serenitas

Rodzaje ran i ich specyfika


Rodzaje ran
Charakterystyka
Przykładowe sposoby leczenia
Otarcia i zadrapania
Powierzchowne rany skóry
Esencja z dyptamu, Wywar ze Szczuroszczeta, ZAKLĘCIA: Episkey, Reconstructio Pellis
Rany kłute
Głębokie, lecz wąskie rany, ryzyko obrażeń narządów
Eliksir Wiggenowy, Wywar ze Szczuroszczeta, Eliksir oczyszczający, ZAKLĘCIA: Sutura Magica, Coagularis, Reconstructio Pellis, Vulnera Sanentur
Rany tłuczone
Powodowane przez uderzenia, nierówne brzegi
Balsam ze stokrotki, Eliksir na opuchlizny i obrzęki, ZAKLĘCIA: Episkey, Reconstructio Pellis
Rany cięte
Równe, krwawiące rany, zwykle zadane ostrzem
Eliksir Wiggenowy, Wywar ze Szczuroszczeta, Eliksir oczyszczający, ZAKLĘCIA: Vulnera Sanentur, Sutura Magica, Reconstructio Pellis
Rany szarpane
Głębokie, postrzępione brzegi, trudne do gojenia
Eliksir Wiggenowy, Wywar ze Szczuroszczeta, Eliksir oczyszczający, ZAKLĘCIA: Reconstructio Pellis, Episkey, Sutura Magica, Vulnera Sanentur
Rany kąsane
Zadane przez zwierzęta, możliwe infekcje
Eliksir Wiggenowy, Wywar ze Szczuroszczeta, Eliksir oczyszczający, ZAKLĘCIA: Reconstructio Pellis, Episkey, Flammae Sedare
Rany zatrute
Wprowadzenie trucizny do organizmu
Antidotum na niepopularne trucizny, Eliksir Wiggenowy, Wywar ze Szczuroszczeta, Eliksir oczyszczający, ZAKLĘCIA: Hepaticum Salutem, Reconstructio Pellis, Reparifors
Rany amputacyjne
Całkowita utrata kończyny lub narządu
Szkiele-Wzro, Eliksir Przywracający
Rany termiczne
Oparzenia, odmrożenia, kontakt z gorącym przedmiotem
Maść kojąca, Balsam ze stokrotki, ZAKLĘCIA: Reconstructio Pellis, Frigus Expello, Flammae Sedare, Aqua Vitalis, niekiedy Cryo Recuperare
    Odpowiedz
Starszy wątek | Nowszy wątek
Wątek zamknięty 


Skocz do:

Aktualny czas: 11-17-2025, 14:00 Polskie tłumaczenie © 2007-2025 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2025 MyBB Group.