• Witaj nieznajomy! Logowanie Rejestracja
    Zaloguj się
    Login:
    Hasło:
    Nie pamiętam hasła
     
    × Obserwowane
    • Brak :(
    Avatar użytkownika

Serpens > Rozgrywka > Mechanika forum > Umiejętności specjalne > Legilimencja i oklumencja
Wątek zamknięty 
Odpowiedz
Odpowiedz
#1
Serpens
Konta Specjalne
Magia to potęga
Wiek
999
Zawód
twórca
Genetyka
Czystość krwi
czarodziej
mugol
Sakiewka
Stan cywilny
bezdenna
wdowiec
Uroki
Czarna Magia
0
0
OPCM
Transmutacja
0
0
Magia Lecznicza
Eliksiry
0
0
Siła
Wyt.
Szybkość
0
0
0
Brak karty postaci
04-07-2025, 20:12

Legilimencja

Legilimencja to zaawansowana zdolność magiczna, umożliwiająca wnikanie do umysłu innej osoby i odczytywanie jej myśli, emocji oraz wspomnień. W przeciwieństwie do prostych zaklęć wpływających na świadomość, legilimencja nie jest formą telepatii – wymaga bezpośredniego kontaktu mentalnego i może zostać odebrana przez ofiarę jako naruszenie jej prywatności. Należy jednak pamiętać, że osoby nieposiadające zdolności oklumencji nie są w stanie wykryć ataku legilimenty – fizycznie nie odczuwają żadnych skutków tego, że ich umysł jest penetrowany, nawet jeśli są świadkami werbalnej inkantacji Legilimens.

Sposoby użycia legilimencji

Legilimencję można stosować na różne sposoby, zależnie od umiejętności i intencji użytkownika.

I. Powierzchowne odczytywanie myśli
Cel: Poznanie aktualnych myśli danej osoby, np. tego, o czym myśli w danym momencie.
Efekt: Legilimenta może uzyskać ogólne wrażenia, np. emocje, luźne obrazy lub niedokończone zdania.

Oklumenta na poziomie podstawowym może to łatwo wykryć oraz zmodyfikować luźne obrazy, do których legilimenta ma dostęp.

II. Wgląd w emocje i intencje
Cel: Odczytanie, jakie emocje odczuwa dana osoba, np. strach, złość, radość.
Efekt: Legilimenta może określić, czy ktoś kłamie lub ukrywa ważne informacje.

Oklumenta na przeciętnym poziomie potrafi maskować swoje emocje i intencje oraz dowolnie je modyfikować; jest też odporny na działanie uroku wili.

III. Przeglądanie wspomnień

Cel: Wyszukiwanie konkretnych wspomnień w umyśle ofiary.
Efekt: Legilimenta może zobaczyć obrazy z przeszłości, choć im bardziej odległe, tym trudniejsze do odnalezienia.

Oklumenta na ponadprzeciętnym poziomie może podmieniać wspomnienia, do których legilimenta ma dostęp.

IV. Pełny dostęp do wspomnień, emocji, sekretów i myśli

Cel: Wyszukiwanie konkretnych wspomnień w umyśle ofiary.
Efekt: Legilimenta może precyzyjnie określić wspomnienia, emocje, sekrety i myśli ofiary, również te pochodzące z przeszłości. Ingerencja ta pozostaje poza świadomością ofiary (wyjątek stanowią wprawieni oklumenci).

Oklumenta na zaawansowanym poziomie może całkowicie odeprzeć atak legilimenty.

V. Manipulowanie wspomnieniami i myślami (dla mistrzów)
Cel: Wpływanie na sposób, w jaki ofiara interpretuje rzeczywistość.
Efekt: Legilimenta może podsuwać fałszywe wspomnienia, zmieniać znaczenie istniejących lub tymczasowo wywoływać dezorientację.

Oklumenta na mistrzowskim poziomie jest w stanie modyfikować wspomnienia, do których legilimenta ma dostęp.

Mechanika legilimencji

Legilimencja to umiejętność, która pozwala na wniknięcie do umysłu innej osoby i odczytanie jej myśli lub wspomnień. Osoba wykonująca legilimencję musi posiadać odpowiednią umiejętność, a także wypowiedzieć inkantację Legilimens.

1. Wymagania:
Posiadanie zdolności legilimencji w karcie postaci.
Wypowiedzenie inkantacji „Legilimens” w trakcie rzucania zaklęcia.
2. Rzut kostką (k100):
Gracz wykonuje rzut k100, który będzie określał skuteczność zaklęcia.

Wynik
Efekt
0-59
Zaklęcie nie udaje się – brak dostępu do umysłu
60-79
Powierzchowne myśli – udało się przejrzeć powierzchowne myśli celu.
80-99
Głębsze wspomnienia – postać uzyskuje dostęp do bardziej szczegółowych wspomnień.
100-110
Pełne odczytanie umysłu – dostęp do głęboko ukrytych wspomnień i sekretów.
111 i więcej
Pełne odczytanie umysłu i możliwość modyfikacji głęboko ukrytych wspomnień.

Obrona przed Legilimencją

Tylko osoby z umiejętnością oklumencji mogą stawiać skuteczny opór przed legilimencją. Postać, która nie posiada oklumencji, nie może obronić się przed legilimencją.

Wynik
Efekt obrony
Brak oklumencji
Brak obrony – cel nie stawia oporu.
Poziom oklumencji (od podstawowego wzwyż)
Cel rzuca obronę. Jeśli wynik obrony jest wyższy niż wynik legilimencji, obrona jest udana. Zależnie od posiadanego stopnia zdolności, oklumenta posiada określone możliwości panowania nad swoim umysłem (na przykład oklumenta na poziomie zaawansowanym ma dostęp do umiejętności z poziomów I, II, III i IV).

Modyfikatory

Legilimencja jest umiejętnością, która może być rozwijana przez postać. Im wyższy poziom umiejętności, tym łatwiej przełamać obronę umysłu celu.

Poziom legilimencji
Modyfikator do rzutu k100
Brak umiejętności
Brak modyfikatora
I
+10
II
+20
III
+30
IV
+40
V
+50
    Odpowiedz
Odpowiedz
Odpowiedz
#2
Serpens
Konta Specjalne
Magia to potęga
Wiek
999
Zawód
twórca
Genetyka
Czystość krwi
czarodziej
mugol
Sakiewka
Stan cywilny
bezdenna
wdowiec
Uroki
Czarna Magia
0
0
OPCM
Transmutacja
0
0
Magia Lecznicza
Eliksiry
0
0
Siła
Wyt.
Szybkość
0
0
0
Brak karty postaci
04-08-2025, 10:25

Oklumencja

Oklumencja to zaawansowana zdolność magiczna, umożliwiająca obronę umysłu przed penetracją z zewnątrz (legilimencja, urok wili, zaklęcie Imperius, zaklęcie Obliviate). Podstawą tej umiejętności jest wyczyszczenie umysłu z wszelkich myśli, uczuć, wspomnień, intencji na wzór czystej kartki – niemożliwej do przejścia zapory dla tych, którzy chcieliby dotrzeć w głąb duszy i poznać jej sekrety.

Sposoby użycia oklumencji

Oklumencję można stosować na różne sposoby, zależnie od umiejętności i intencji użytkownika.

I. Powierzchowne zamaskowanie swoich myśli
Cel: Powierzchowna obrona przed atakiem legilimenty; wykrycie uroku wili.
Efekt: Oklumenta może wykryć atak legilimenty oraz urok wili, a przy tym jest w stanie zamaskować swoje ogólne wrażenia, np. emocje, luźne obrazy lub niedokończone zdania.

Oklumenta na poziomie podstawowym wykrywa atak legilimenty i jest zdolny maskować swoje myśli; wciąż pozostaje jednak bezradny względem uroku wili.

II. Modyfikacja emocji i intencji
Cel: Maskowanie i/lub modyfikacja swoich emocji oraz intencji; ogólna obrona przed atakiem legilimenty oraz urokiem wili.
Efekt: Oklumenta jest w stanie zmodyfikować swoje emocje oraz intencje – pozostaje odporny na penetrację umysłu dokonywaną przez legilimentę, jak i na manipulacje uczuciami wynikające z ingerencji ćwierćwili.

Oklumenta na poziomie przeciętnym wykrywa atak legilimenty i urok wili; jest zdolny się przed nimi bronić, modyfikując swoje emocje i intencje.

III. Zamiana wspomnień
Cel: Zamiana wspomnienia na inne; ogólna obrona przed atakiem legilimenty.
Efekt: Oklumenta jest w stanie zmylić legilimentę, odpierając jego atak poprzez zamianę wspomnienia na inne (dotyczy dawnych, wyrazistych reminiscencji z życia oraz wszystkich tych, które zapisały się w pamięci oklumenty na przestrzeni ostatnich trzech miesięcy)  – pozostaje odporny na penetrację umysłu dokonywaną przez legilimentę.

Oklumenta na poziomie ponadprzeciętnym wykrywa atak legilimenty i jest zdolny się przed nim bronić, zamieniając swoje wspomnienia na inne.

IV. Kompletna blokada dostępu do umysłu
Cel: Całkowita blokada ataku legilimenty.
Efekt: Oklumenta jest w stanie kompletnie zablokować swój umysł przed ingerencją legilimenty.

Oklumenta na poziomie zaawansowanym wykrywa atak legilimenty i jest zdolny całkowicie go odeprzeć, nie dając mu dostępu do żadnych obrazów.

V. Odporność na wszelkie ingerencje, możliwość modyfikacji wspomnienia
Cel: Obrona przed zaklęciami Imperius i Obliviate; modyfikacja dowolnego wspomnienia, do którego legilimenta chce mieć dostęp.
Efekt: Oklumenta jest w stanie odeprzeć zaklęcie Imperius oraz zaburzyć działanie inkantacji Obliviate. W przypadku próby penetracji wspomnień przez ingerencję legilimenty, oklumenta jest w stanie również dowolnie je modyfikować (zmieniać znaczące szczegóły danej retrospekcji).

Oklumenta na poziomie mistrzowskim jest zdolny do obrony przed zaklęciami Imperius i Obliviate oraz potrafi modyfikować swoje wspomnienia.

Poziom umiejętności oklumencji

Oklumencja to umiejętność obrony przed legilimencją, urokiem wili oraz działaniem zaklęć Imperius i Obliviate. Oklumencja zapewnia modyfikator do obrony. Jej skuteczność zależna jest od przekroczenia Progu Sukcesu o co najmniej 1 względem wyniku osiągniętego przez atakującego współgracza (rzut sporny).

Poziom oklumencji
Modyfikator do rzutu k100
Brak umiejętności
Brak modyfikatora
I
+10
II
+20
III
+30
IV
+40
V
+50

    Odpowiedz
Odpowiedz
Odpowiedz
#3
Serpens
Konta Specjalne
Magia to potęga
Wiek
999
Zawód
twórca
Genetyka
Czystość krwi
czarodziej
mugol
Sakiewka
Stan cywilny
bezdenna
wdowiec
Uroki
Czarna Magia
0
0
OPCM
Transmutacja
0
0
Magia Lecznicza
Eliksiry
0
0
Siła
Wyt.
Szybkość
0
0
0
Brak karty postaci
04-08-2025, 10:27

Podsumowanie wyników


Aby zakończyć rozstrzygnięcie legilimencji, gracz rzuca k100, dodaje modyfikator umiejętności legilimencji, a cel (jeśli ma umiejętność oklumencji) wykonuje rzut obronny. Następnie obie strony porównują wyniki, aby określić efekt:

  • Legilimenta wygrywa: Gracz uzyskuje dostęp do myśli i wspomnień celu, w zależności od wyniku.
  • Cel wygrywa: Cel skutecznie broni się, legilimencja nie ma wpływu.

    Odpowiedz
Starszy wątek | Nowszy wątek
Wątek zamknięty 


Skocz do:

Aktualny czas: 11-17-2025, 14:29 Polskie tłumaczenie © 2007-2025 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2025 MyBB Group.