06-06-2025, 13:15
Talizmany
Talizmany runiczne to zaklęte przedmioty, tworzone przez czarodziejów specjalizujących się w Starożytnych Runach. Ich zadaniem jest wspieranie określonych cech postaci, ochrona przed zagrożeniami lub wzmacnianie więzi i działań magicznych. Nie są to przedmioty codziennego użytku - ich moc wynika z rytuału, intencji oraz dobrze dobranych symboli runicznych.Tworzenie Talizmanów Runicznych
Czarodzieje biegli w Starożytnych Runach mogą konstruować ochronne talizmany, które wzmacniają wybrane aspekty magiczne, psychiczne lub fizyczne. Gracz może stworzyć jeden z talizmanów podanych poniżej lub skonstruować swój własny.
Wymogi:
Gracz musi posiadać umiejętność Starożytne Runy (na Ścieżkach Mistrzostwa).
Dodatkowe bonusy (np. do skuteczności działania talizmanu) wynikają z poziomu rozwoju ścieżki mistrzostwa.
Postać ma prawo stworzyć talizman z poziomem trudności, który odpowiada ilości posiadanych przez nią zdolności na Ścieżce Mistrzostwa Starożytne Runy (oraz jednym poziomem wyżej w ramach nauki). Ponadto poziom trudności talizmanu tożsamy jest z poziomem potrzebnego do jego utworzenia zestawu komponentów. Np: postać posiadająca jedną zdolność na ŚM może stworzyć talizman z poziomu 1, wykorzystując przy tym komponenty 1 poziomu oraz talizman z poziomu 2, wykorzystując przy tym komponenty z 2 poziomu, a bonusem do rzutu będzie bonus przysługujący przy stopniu zaawansowania praktyk.
Zasady tworzenia talizmanów:
Krok 1: Wybór talizmanu
Wybierz talizman, który chcesz stworzyć:
z gotowej listy dostępnej na forum, lub
stwórz własny i prześlij do MG do zatwierdzenia (patrz niżej “zasady tworzenia własnych talizmanów”).
Napisz w poście, jak Twoja postać przygotowuje talizman: zbiera komponenty (np. zioła, krew, drewno), rysuje lub wypala runy, wykonuje rytuał.
Krok 3: Rzut kością k100
Wykonaj rzut kostką k100. Do rzutu doliczany jest bonus wynikający z poziomu Ścieżki Mistrzostwa.
Zasady tworzenia własnych talizmanów:
Gracz wybiera 1–3 runy ze słownika.
Na podstawie ich znaczeń opisuje działanie talizmanu.
Opisuje komponenty, nośnik (np. kawałek drewna, kamień, tkanina) oraz sposób wykonania.
Przedstawia efekt, jaki talizman wywołuje (np. +5 do odporności psychicznej, łatwiejsze rzucenie zaklęcia, zwiększona koncentracja).
Gotowy projekt przesyła do Mistrza Gry, który ocenia: sensowność, ewentualny czas działania lub ograniczenia, poziom trudności wykonania.
Przykład talizmanu:
Cel: Tłumienie lęku i zachowanie spokoju w sytuacjach stresowychWybrane runy:
Isa – zatrzymanie emocji, ochłodzenie reakcji
Eihwaz – stabilność, odporność duchowa
Opis działania: Noszący talizman zyskuje odporność na strach (boginy, widma itp). Emocje są wyciszane, a umysł pozostaje klarowny.
Komponenty: drewno cisowe, runo, krew twórcy
Zapis: runy wyryte w drewnie, wypełnione sproszkowanym runem. Talizman aktywowany przez twórcę.
Efekt fabularny (ustalany przez MG): +5 do testów odporności psychicznej na efekty strachu (przez 1 wątek)
Słownik Run
Nazwa
Znaczenie
Kontekst klątw
Runa
Algiz
ochrona (osłona, bariera), obrona (tarcza, zabezpieczenie), instynkt samozachowawczy (przetrwanie, czujność), refleks magiczny (reakcja, wyczucie)
bariera ochronna, odcięcie wpływów, fałszywe bezpieczeństwo, przyciąganie pasożytów duchowych, więzienie pod pozorem ochrony
ᛉ
Ansuz
komunikacja (przekaz, wypowiedź), mądrość (wiedza, rozsądek), inspiracja (natchnienie, pomysł), słowo (głos, wiadomość), zaburzenie komunikacji
przekaz duchowy, głos bogów, szept demona, zanik prawdy, głos bogów, szept demona, zanik prawdy, głos ducha
ᚨ
Eihwaz / Eiwaz
kanał życia i śmierci (pomost, połączenie), transformacja (przemiana, przejście), stabilność (trwałość, równowaga), oś świata (centrum, linia duchowa)
przejście między światami, rytuał inicjacyjny, równowaga między światłem a cieniem, wrota opętania, nieodwracalna droga, kanał dla złych bytów
ᛇ
Hagalaz
zniszczenie (ruina, rozpad), nagłe zmiany (przewrót, przemiana), chaos (zamęt, nieład), burza (wstrząs, agresja)
zakłócenie struktury, szok energetyczny, destrukcja magiczna, sabotaż rytualny, katastrofa
ᚺ
Isa
zatrzymanie (zastój, stagnacja), lód (zimno, sztywność), bezruch (nieruchomość, spowolnienie), stwardnienie (usztywnienie, zamrożenie)
blokada, wyciszenie, emocjonalne zamrożenie, zamrożona dusza, emocjonalny paraliż, niemożność przemiany
ᛁ
Jera
cykl (krąg, rotacja), żniwo (plon, wynik), karmiczna nagroda (odpłata, konsekwencja), rytm czasu (sezonowość, powtarzalność)
cykliczność, czasowe rytuały, wieczne cierpienie, zapętlenie losu
ᛃ
Kenaz
światło (jasność, iluminacja), wiedza (poznanie, zrozumienie), kreatywność (tworzenie, ekspresja), pochodnia (iskra, ogień poznania)
błysk świadomości, iluminacja, objawienie, wypalenie, znamię ognia, ogień umysłu, iluminacja, objawienie, wypalenie, znamię ognia, światło obłędu
ᚲ
Laguz
woda (ciecz, nurt), intuicja (przeczucie, wgląd), emocje (uczucia, wrażliwość), płynność (ruchliwość, niestabilność)
przepływ magii, sny, podświadomość, zatracenie, zatrucie wewnętrzne, halucynacje, zaburzenie percepcji
ᛚ
Mannaz
człowiek, tożsamość, współpraca, jaźń
świadomość, relacje, dusza ludzka, izolacja, wymazanie jaźni, rozpad osobowości, duchowa samotność
ᛗ
Nauthiz
potrzeba, przymus, cierpienie, brak
ograniczenia, cierpienie prowadzące do przemiany, autodestrukcja, rytualny ból, uzależnienie od cierpienia
ᚾ
Perthro
los, przeznaczenie, tajemnica, ukryty mechanizm
rytuały losowe, kobieca magia, gra przeznaczenia, nieodwracalność losu, rytualna śmierć, fatum
ᛈ
Raidho / Raido
podróż, rytm, droga, porządek
cykliczny ruch, rytuał przejścia, wieczna tułaczka, bezsenność rytualna, zaklęcie labiryntu
ᚱ
Sowilo
słońce, zwycięstwo, energia, światło
czysta intencja, magiczne światło, wypalenie duszy, światło zguby, oślepienie, potęga
ᛊ
Thurisaz
siła, chaos, olbrzym, burzliwa energia
obrona, destrukcja, moc nieposkromiona, sabotaż duchowy, niszczycielski impuls, przemoc
ᚦ
Tiwaz
prawo, wojownik, poświęcenie, autorytet
działanie ofensywne, odwrócona lojalność, ślepa sprawiedliwość, wypaczone poświęcenie, destrukcyjna walka
ᛏ
Berkano
narodziny, płodność, wzrost, kobieca moc
rytualne otwarcie, początek infekcji, narodziny przekleństwa, poronienie, niekontrolowany wzrost, rytuał zrodzony z bólu
ᛒ
Ehwaz
współpraca, zaufanie, ruch synchroniczny, tandem
wspólna aura, połączenie losu oprawcy i ofiary, pasożytnicza więź, klątwa odbijająca krzywdę, narzucone posłuszeństwo
ᛖ
Ingwaz
spokój, wewnętrzna siła, zakończenie procesu, gotowość
ukryte działanie, opóźnione w czasie, uśpiony efekt, zatrzymanie rozwoju, trauma, zgnilizna
ᛜ
Dagaz
świt, przełom, nowy początek, cykl światła i ciemności
nagła zmiana, klątwa o podwójnym działaniu, zmierzch i świt, fałszywe przebudzenie, cykliczne szaleństwo
ᛞ
Othala
dziedzictwo, tradycja, ojcowizna, własność
krew, dziedziczenie klątw, nazwisko, majątek, przeklęta linia krwi, dziedziczony ból, zniewolenie rodowe
ᛟ
Fehu
bogactwo, zysk, początek, przepływ
inicjacja, materializacja skutków, przepływ energii, chciwość, rozrzutność, zapłata
ᚠ
Gebo
dar, wymiana, wzajemność, połączenie
warunkowe przekleństwa (aktywowane wymianą), wzajemne powiązanie ofiary i zaklinacza, wymuszony pakt, zatruta wdzięczność, kontrakt magiczny
ᚷ
Uruz
siła (moc, witalność), zdrowie (wytrzymałość, odporność), instynkt (dzikość, popęd), cielesność (materia, natura fizyczna)
niekontrolowana transformacja, przemiany ciała, magiczne wynaturzenie, agresja, utrata kontroli, złość
ᚢ
Wunjo
radość, wspólnota, harmonia, błogostan
sztucznie wywołane uczucie szczęścia, trudność w rozpoznaniu zagrożenia, błędna ocena rzeczywistości, emocjonalna dezorientacja
ᚹ


