• Witaj nieznajomy! Logowanie Rejestracja
    Zaloguj się
    Login:
    Hasło:
    Nie pamiętam hasła
     
    × Obserwowane
    • Brak :(
    Avatar użytkownika

Serpens > Rozgrywka > Kreacja świata > Świat magii > Finanse
Wątek zamknięty 
Odpowiedz
Odpowiedz
#1
Serpens
Konta Specjalne
Magia to potęga
Wiek
999
Zawód
twórca
Genetyka
Czystość krwi
czarodziej
mugol
Sakiewka
Stan cywilny
bezdenna
wdowiec
Uroki
Czarna Magia
0
0
OPCM
Transmutacja
0
0
Magia Lecznicza
Eliksiry
0
0
Siła
Wyt.
Szybkość
0
0
0
Brak karty postaci
04-08-2025, 13:32

Finanse

W poniższym temacie znajdziesz wszystkie informacje dotyczące ekonomii i systemu gospodarczego, waluty, stanów majątkowych, kredytów i posagu oraz inwestycji.

Spis treści

Struktura gospodarcza magicznego świata
Waluta, system bankowy i stany majątkowe
Bank Gringotta
Czarodziejska Giełda Londyńska
    Odpowiedz
Odpowiedz
Odpowiedz
#2
Serpens
Konta Specjalne
Magia to potęga
Wiek
999
Zawód
twórca
Genetyka
Czystość krwi
czarodziej
mugol
Sakiewka
Stan cywilny
bezdenna
wdowiec
Uroki
Czarna Magia
0
0
OPCM
Transmutacja
0
0
Magia Lecznicza
Eliksiry
0
0
Siła
Wyt.
Szybkość
0
0
0
Brak karty postaci
04-08-2025, 19:21

Struktura gospodarcza magicznego świata


Ekonomia świata czarodziejów przedstawia obraz, który łączy archaiczne modele gospodarcze z elementami nowoczesnego kapitalizmu. Jest to system pełen sprzeczności – z jednej strony mamy quasi-monopolistyczne rzemiosło i feudalne podziały, a z drugiej mechanizmy typowe dla współczesnych układów, jak konkurencyjne rynki.

Ekonomia czarodziejów składa się z trzech kluczowych sektorów:

Drobne rzemiosło o charakterze monopolistycznym

Przykład: Ollivander, Gregorowicz – niejedyni, choć z pewnością najszerzej znani producenci różdżek w Anglii.
Podobny model dotyczy większości sztuk rzemieślniczych (wyłącznie wśród wytwórców posiadających swoje renomowane pracownie i sklepy), m.in.: eliksirów, unikalnych artefaktów magicznych, metalurgii i innych sztuk magicznych.

Produkcja masowa i rywalizacja rynkowa

Przykład: rywalizacja między producentami mioteł (Spadająca Gwiazda, Kometa), którzy stale wprowadzają nowe modele i usprawniają technologię.
Skrzaty domowe mogą być wykorzystywane do pracy w przemyśle, co wyjaśniałoby niskie koszty produkcji. To wyparcie pracy najemnej powoduje, że czarodziejska ekonomia wydaje się statyczna i nie podlegająca zmianom historycznym.
Oznacza to istnienie rynku konsumenckiego, który działa na zasadach wolnej konkurencji, ale tylko w wybranych branżach.

Konkurencyjne mikroprzedsiębiorstwa w sektorze usług

Przykład: rywalizacja między mikroprzedsiębiorstwami prowadzonymi zarówno przez graczy, jak i postaci NPC, które oferują ten sam zakres usług (np. kawiarnie na ulicy Pokątnej).
Oznacza to istnienie rynku konsumenckiego, który działa na zasadach wolnej konkurencji, ale tylko w sektorze usług.

Postać na forum może być pracownikiem przedsiębiorstwa z dowolnego sektora, jeśli jednak jej życzeniem byłoby stworzenie swojej własnej firmy (jednego tematu lub odrębnego subforum z kilkoma tematami), możliwe jest to tylko w zakresie usług. Innymi słowy, możliwe jest zbudowanie od zera swojej kawiarni, baru czy sklepu, ale wybrane przedsiębiorstwa (szczególnie te kanoniczne, np. Sklep u Ollivandera) są niemożliwe do przejęcia na własność, chyba że uzasadniałyby to wiek, pochodzenie, historia oraz rozwój fabularny postaci.
    Odpowiedz
Odpowiedz
Odpowiedz
#3
Serpens
Konta Specjalne
Magia to potęga
Wiek
999
Zawód
twórca
Genetyka
Czystość krwi
czarodziej
mugol
Sakiewka
Stan cywilny
bezdenna
wdowiec
Uroki
Czarna Magia
0
0
OPCM
Transmutacja
0
0
Magia Lecznicza
Eliksiry
0
0
Siła
Wyt.
Szybkość
0
0
0
Brak karty postaci
04-08-2025, 20:19

Waluta, system bankowy i stany majątkowe



Centralną instytucją finansową jest Bank Gringotta, zarządzany przez gobliny. Bank ten pełni funkcję skarbca, gdzie czarodzieje przechowują swoje bogactwa w zabezpieczonych skarbcach, za co nie pobiera żadnych opłat. Ministerstwo Magii bezpośrednio nie sprawuje nad nim kontroli.
Więcej informacji o Banku Gringotta i oferowanych przez niego usługach znaleźć można tutaj.

Główną walutą w świecie czarodziejów są galeony (złote monety), sykle (srebrne monety) i knuty (brązowe monety). Przelicznik między nimi jest następujący:
1 galeon = 17 sykli = 493 knuty
1 sykl = 29 knutów

Obowiązująca na forum mechanika uwzględnia jednak wyłącznie system galeonów. Mając na uwadze powyższy przelicznik, w niniejszej tabeli przedstawiamy 5 różnych stanów majątkowych, spośród których - już na etapie tworzenia karty - należy wybrać jeden, najstosowniej określający zarobki i finanse naszej postaci. Przy wyborze należy pamiętać, że w latach 60. XX wieku w czarodziejskiej Wielkiej Brytanii panował specyficzny układ ekonomiczny, uwarunkowany przez: dostęp do pracy, status krwi oraz umiejętność korzystania z magicznych talentów w sposób komercyjny.

Stany majątkowe


Podstawowym stanem majątkowym, typowym dla przeciętnego, uczciwie pracującego i nie obciążonego długami czarodzieja, jest stabilna sakiewka.

Stan pełnej sakiewki jest dostępny na start dla czarodziejów dowolnego pochodzenia, pod warunkiem, że kwestia ta zostanie szczegółowo uzasadniona w karcie postaci lub wynika to bezpośrednio z historii rodziny.

Stan bezdennej sakiewki dostępny jest na start wyłącznie dla postaci o błękitnej krwi (za wyjątkiem zubożałych rodów arystokratycznych, np. Weasleyów); dla pozostałych postaci jest dostępny drogą fabularnego awansu, o który można wnioskować w wiadomości skierowanej do Mistrza Gry. We wniosku o awans powinny się znaleźć: stosowne uzasadnienie oraz realne linki do rozgrywek obrazujących finansowy rozwój postaci (np. awans zawodowy lub społeczny, intratne dla postaci zawarcie związku małżeńskiego etc.).

Awans możliwy jest w przypadku każdego stanu majątkowego. Po jego zatwierdzeniu przez Mistrza Gry postaci przysługują miesięczne zarobki uwzględnione przy statusie, do którego awansował.

żebracza sakiewka

Miesięczne zarobki: 20 galeonów
Charakterystyka: Czarodzieje znajdujący się w tym stanie ledwo wiążą koniec z końcem i często polegają na pomocy charytatywnej, wsparciu rodziny lub drobnych przysługach magicznych w zamian za jedzenie i schronienie. Wielu z nich mieszka na ulicy lub w ruderach, ukrywając swój status przed społecznością.

Przykładowe źródła dochodu:
  • Żebractwo
  • Nielegalne zakłady w magicznych grach hazardowych
  • Dorywcza praca za minimalne wynagrodzenie
  • Magia uliczna – pokazy zaklęć w nadziei na jałmużnę
Możliwości finansowe: Ubierają się w stare, podarte szaty, często odziedziczone po innych. Jedzą najtańsze produkty, czasem polegając na resztkach lub przecenionych, nieco podpsutych produktach. Nie posiadają stałego miejsca zamieszkania – najczęściej pomieszkują u znajomych lub rodziny, w starych, opuszczonych miejscach, przy odrobinie szczęścia – w namiotach ulokowanych na przedmieściach miasta.

zakurzona sakiewka

Miesięczne zarobki: 40 galeonów
Charakterystyka: To czarodzieje, którzy mają skromne źródła dochodu, ale ich sytuacja jest niestabilna. Pracują za minimalne wynagrodzenie i często zmagają się z długami. Mogą sobie pozwolić na podstawowe potrzeby, ale większe wydatki (np. na nową miotłę czy podróże) są poza ich zasięgiem.

Przykładowe źródła dochodu:
  • Niskopłatne stanowiska w Ministerstwie Magii (np. sprzątacz)
  • Zatrudnienie jako kelner/barman/kucharz etc.
  • Czasami czarodzieje o takim stanie majątkowym dorabiają jako służba w domach zamożniejszych czarodziejów
Możliwości finansowe: Ich ubrania są skromne, ale niezniszczone. W świetle najnowszej mody mogą zostać uznane za nieco przestarzałe. Jedzą proste posiłki, czasem pozwalając sobie na dania w gospodach i karczmach. Mają własne mieszkanie (kawalerka) lub dom (rodzinny, wielopokoleniowy), choć te są raczej skromne i niewielkie, zaniedbane, wymagające gruntownego remontu.

stabilna sakiewka

Miesięczne zarobki: 80 galeonów
Charakterystyka: Reprezentują klasę średnią magicznego społeczeństwa. Mają stałe zatrudnienie, ich finanse są przewidywalne, choć nie pozwalają sobie na ekstrawagancje. Mogą oszczędzać i raz na jakiś czas sprawić sobie coś droższego.

Przykładowe źródła dochodu:
  • Średnie stanowiska w Ministerstwie Magii (np. urzędnik w Departamencie Transportu Magicznego)
  • Praca jako sprzedawca w magicznych sklepach
  • Prowadzenie niewielkich rodzinnych biznesów magicznych (np. wytwarzanie amuletów)
  • Pracownik w Hogwarcie (np. gajowy, woźny, bibliotekarz)
Możliwości finansowe: Ich ubrania są schludne, niezniszczone, choć nie zawsze modne (wybierają projekty krawców o mniejszej renomie, noszą skromną biżuterię itp.). Jedzą pełnowartościowe, ale domowe posiłki; nie mogą sobie raczej pozwolić na codzienne stołowanie się w droższych restauracjach czy zakup słabo dostępnych, ekskluzywnych produktów. Mają własny dom (rodzinny, wielopokoleniowy) lub mieszkanie (z maksymalnie trzema pokojami).

pełna sakiewka

Miesięczne zarobki: 120 galeonów
Charakterystyka: Czarodzieje w tej grupie są dobrze sytuowani i mogą pozwolić sobie na luksusy, takie jak egzotyczne podróże, rzadkie eliksiry czy kosztowne magiczne artefakty. Ich życie jest wygodne, a przyszłość stabilna.

Przykładowe źródła dochodu:
  • Wysokie stanowiska w Ministerstwie Magii (np. kierownik departamentu)
  • Posiadanie dobrze prosperującego biznesu (np. dostawca rzadkich ingrediencji)
  • Tworzenie wysokiej klasy eliksirów i przedmiotów magicznych na zamówienie
  • Stanowisko nauczyciela w Hogwarcie
Możliwości finansowe: Noszą drogie, dobrze skrojone szaty. Mogą się pokusić o większą dbałość o własny wizerunek, choć zakup najdroższych elementów garderoby wymagałby oszczędzania. Często jadają w magicznych restauracjach i mogą pozwolić sobie na najlepsze jedzenie. Mają duże domy na prowincji lub całe kamienice w czarodziejskich dzielnicach Londynu.

bezdenna sakiewka

Miesięczne zarobki: 180 galeonów
Charakterystyka: To czarodzieje, którzy nie muszą pracować, ponieważ mają ogromny majątek. Często należą do starych, arystokratycznych rodów czystej krwi, które od pokoleń gromadziły złoto i wpływy. Ich bogactwo pozwala im na życie w luksusie, podróże i polityczne intrygi.

Przykładowe źródła dochodu:
  • Dziedziczone fortuny
  • Posiadanie licznych nieruchomości wynajmowanych innym czarodziejom
  • Handel rzadkimi artefaktami magicznymi
  • Własność potężnych firm alchemicznych czy handlowych
Możliwości finansowe: Stać ich na najbardziej luksusowe, jedwabne szaty i biżuterię magiczną. Spożywają wszelkiego rodzaju posiłki, które zazwyczaj przygotowywane są przez skrzaty domowe lub służbę. Najczęściej mieszkają w ogromnych, zaczarowanych rezydencjach, pełnych tajemniczych komnat i zabezpieczeń.
    Odpowiedz
Odpowiedz
Odpowiedz
#4
Serpens
Konta Specjalne
Magia to potęga
Wiek
999
Zawód
twórca
Genetyka
Czystość krwi
czarodziej
mugol
Sakiewka
Stan cywilny
bezdenna
wdowiec
Uroki
Czarna Magia
0
0
OPCM
Transmutacja
0
0
Magia Lecznicza
Eliksiry
0
0
Siła
Wyt.
Szybkość
0
0
0
Brak karty postaci
04-08-2025, 20:33

Bank Gringotta

Wejdź tu, przybyszu, lecz pomnij na los,
Tych, którzy dybią na cudzy trzos.
Bo ci, którzy biorą, co nie jest ich,
Wnet pożałują żądz niskich swych.
Więc jeśli wchodzisz, by zwiedzić loch
I wykraść złoto, obrócisz się w proch.
Złodzieju, strzeż się, usłyszałeś dzwon
Co ci zwiastuje pewny, szybki zgon.
Jeśli zagarniesz cudzy trzos
Znajdziesz nie złoto, lecz marny los.
— napis na drzwiach Banku Gringotta


Gringott to jedyny znany bank czarodziejów, co czyni go globalnym monopolistą. Jego działalność przypomina raczej wielki skarbiec niż nowoczesną instytucję finansową, ponieważ jego najważniejszą funkcją jest przechowywanie bogactwa klientów, a nie inwestowanie kapitału. Gobliny, które prowadzą bank, funkcjonują jako oddzielna kasta zajmująca się finansami i obróbką metali szlachetnych.

Zasady otrzymywania kredytu w Banku Gringotta

Bank Gringotta, jako jedyna instytucja finansowa o globalnym zasięgu, jest znany ze swojej ostrożnej i rygorystycznej polityki kredytowej. Gobliny niechętnie udzielają pożyczek, a każda transakcja musi być dokładnie zabezpieczona. Kredyty są przyznawane wyłącznie osobom, które mogą udokumentować swoją zdolność do spłaty oraz przedstawić odpowiednie zabezpieczenie.

Kredyt na działalność gospodarczą

Cel: Przeznaczony jest na bieżące potrzeby prowadzenia działalności magicznej, np. zakup materiałów, wyposażenie pracowni, opłaty licencyjne oraz przy zakładaniu pierwszej (taniej lub średnich kosztów) lub kolejnej (taniej) inwestycji. Wykorzystywany również przy okazji mechanicznego tworzenia "wstecznych" przedsiębiorstw, których istnienie i funkcjonowanie zostało wnikliwiej opisane w karcie postaci.
Kwota: 50 – 500 galeonów
Oprocentowanie: 10%
Wymagania:
  • Udokumentowana działalność w branży magicznej.
  • Majątek służący jako zabezpieczenie (np. nieruchomość, depozyt w skarbcu).

Kredyt hipoteczny na nieruchomość

Cel: Umożliwia zakup, rozbudowę lub renowację nieruchomości magicznej – mieszkalnej bądź użytkowej. Stosowany również w przypadkach "wstecznego" mechanicznego nabycia siedzib dla instytucji, organizacji lub przedsięwzięć magicznych wnikliwie opisanych w karcie postaci.
Kwota: 100 – 1000 galeonów
Oprocentowanie: 7%
Wymagania:
  • Minimum 20% wartości nieruchomości jako wkład własny.
  • Stabilne źródło dochodu.

Pożyczka awaryjna

Cel: Szybkie wsparcie finansowe w sytuacjach nagłych – leczenie, nieprzewidziane wydatki, awarie magicznego sprzętu, kaucje lub inne pilne potrzeby. Umożliwia tymczasowe podreperowanie budżetu bez konieczności długoterminowych zobowiązań.
Kwota: 10 – 100 galeonów
Oprocentowanie: 15%; spłata jednorazowa, bez podziału na raty
Wymagania:
  • Skrytka w Gringottcie z minimalnym depozytem 20 galeonów.
  • Wysoka wiarygodność kredytowa (brak długów).

Kredyt inwestycyjny (rynek magiczny)

Cel: Finansowanie większych projektów inwestycyjnych, takich jak: rozwój już istniejących przedsiębiorstw (rozbudowa jednego tematu do subforum z określoną liczbą lokacji itp.), w tym ekspansja rynkowa (zwiększenie prestiżu istniejącego przedsiębiorstwa), zakładanie nowych przedsiębiorstw (każda kolejna inwestycja poza pierwszą o charakterze inwestycji dużej lub średnich kosztów), udział w badaniach magicznych etc. Przeznaczony dla osób lub instytucji posiadających konkretną wizję rozwoju, udokumentowaną w postaci szczegółowego biznesplanu (min. 50 słów opisu dotyczącego zakresu podejmowanych działań)
Kwota: 200 – 2000 galeonów
Oprocentowanie: 12%
Wymagania:
  • Szczegółowy biznesplan inwestycji.
  • Zabezpieczenie w postaci innej wartościowej własności.

Zasady spłacania kredytu

Każdy kredyt ma określoną stałą stopę procentową za jeden rozdział (wyjątkiem jest pożyczka awaryjna, która wiąże się z jednorazową, najwyżej oprocentowaną spłatą). Z chwilą zaciągnięcia kredytu gracz określa stałą wartość rat, którą realnie jest w stanie pokryć w trakcie każdego rozdziału, a do niej dolicza wartość odsetek (wzór poniżej). Spłatę rat gracz musi odnotowywać w każdym rozdziale fabularnym w temacie ze zgłoszeniami; ignorowanie spłat wiązać się będzie z sankcjami.

Przykład: Postać bierze kredyt inwestycyjny o wartości 200 galeonów. Biorąc pod uwagę jej stałe zarobki, zdobywane w perspektywie jednego rozdziału, (np. 100 galeonów w terminie styczeń-marzec 1962), gracz deklaruje, że jego “miesięczna” rata wynosić będzie 50 galeonów. Znaczy to więc tyle, że rat o takiej wysokości będzie musiał spłacić w 4 różnych rozdziałach fabularnych. Do bazowych 50 galeonów doliczane są jednak odsetki; oblicza się je na podstawie poniższego wzoru.


O=K×p
gdzie:
O – odsetki do zapłacenia,
K – pożyczona kwota,
p – oprocentowanie w skali jednego okresu fabularnego.


Zastosujmy wzór na wskazanym wyżej przykładzie:
O = 200 (wartość kredytu) × 0.12 (oprocentowanie za kredyt inwestycyjny)
O = 24 galeony
Suma raty kredytowej na jeden okres fabularny wynosi więc 50 + 24 = 74 galeony

Sankcje za niespłacenie kredytu

Po pierwszym miesiącu zaległości – upomnienie.
Po trzech miesiącach – zajęcie skrytki bankowej i majątku.
Po sześciu miesiącach – możliwość egzekucji długu przez goblińskich windykatorów (potrafią bardzo skutecznie odzyskiwać należności).

Posag

Posag, tradycyjnie przekazywany młodym czarodziejom z rodzin czystokrwistych lub półkrwistych, stanowi zabezpieczenie finansowe na start w dorosłym życiu. Jego wysokość zależy od stanu majątkowego postaci (panny biorącej ślub).
Posag może być wypłacany mężczyźnie w formie złota, ale niektóre rodziny przekazują go także w postaci wartościowych przedmiotów magicznych.

Stan majątkowy
Opis
Kwota
żebracza sakiewka
Fundusz państwowy dla młodych czarodziejów bez rodziny.
20
zakurzona sakiewka
Minimalne oszczędności, wystarczające na pierwsze miesiące życia na własną rękę.
40
stabilna sakiewka
Kwota wystarczająca na wynajem mieszkania i drobne inwestycje.
80
pełna sakiewka
Wsparcie na start, możliwość inwestycji lub zakupu nieruchomości.
120
bezdenna sakiewka
Dziedziczony majątek, często w formie złota, nieruchomości lub cennych artefaktów.
180
 
Na forum posag wiąże się z jednorazowym otrzymaniem kwoty wpisanej w powyższej tabeli.

Cennik i rodzaje inwestycji

Postać może podjąć się różnych inwestycji, które pozwolą jej na pomnażanie majątku. Chęć mechanicznego posiadania inwestycji (opisanej nawet w karcie postaci) na własność (a zatem czerpania z niej dodatkowych dóbr finansowych oraz możliwości funkcjonowania inwestycji jako odrębnej lokacji lub całego subforum) wymaga opłaty, więc może wiązać się koniecznością zaciągnięcia kredytu. Aby określić odpowiedni wkład początkowy dla inwestycji oraz płynące z niej co miesiąc zyski, należy wybrać cechy dla swojej inwestycji zgodnie z poniższą tabelą. Wybrany poziom każdej cechy jest odpowiednio punktowany, a suma punktów z wybranych poziomów cech określi, w jakim progu znajduje się inwestycja postaci i finalnie jakie będą koszty i zyski z danego przedsięwzięcia.
Odbiór zysku z tytułu posiadanej inwestycji (raz na rozdział fabularny) odbywa się wyłącznie przy rozliczeniu opowiadania lub wątku zarobkowego i należy to uwzględnić w zgłoszeniu.

Cechy inwestycji

Obszar rozpoznawalności inwestycji

Określenie na jaką skalę twój biznes jest znany: im większy obszar, tym więcej klientów.

Do wyboru: lokalny (wioska/miasto), regionalny (hrabstwo), ogólnokrajowy (kraj).

Poziom konkurencji inwestycji

Określenie jak dużą masz konkurencję, jak bardzo unikatowa jest twoja oferta - im większa konkurencja, tym mniej klientów dotrze do ciebie i skutecznie skorzysta z twoich usług/produktów.

Do wyboru: duży (np. usługi fryzjerskie, hodowla ziół), zauważalny (np. hodowla abraksanów i pub), niewielki (np. magiczne sprzęty medyczne, czy niebezpieczne stworzenia).

Prestiż klienta

Określenie do jak bardzo wymagającego klienta próbują dotrzeć twoje usługi, jak bardzo musisz dbać o dobór wartościowych składników swojego biznesu i zapewnienia obsługi na wysokim poziomie, jakie są ceny twoich usług/produktów.

Do wyboru: rynsztok (tani klient, słaba jakość obsługi i materiałów, niskie ceny), klasa średnia (przeciętna jakość obsługi i materiałów, średnie ceny), elita (wysokie oczekiwania co do jakości twojej obsługi i składników twojego biznesu, wysokie ceny).

Wybierz dowolne trzy cechy z poniższej tabeli; każdą z nich określa liczba punktów, które należy zsumować. Wynik pomoże oszacować koszt inwestycji oraz wynikające z niej zyski.

Cechy inwestycji/punkty
1 pkt
2 pkt
3 pkt
obszar rozpoznawalności inwestycji
lokalny
regionalny
ogólnokrajowy
poziom konkurencji (łączy się z poziomem ryzyka inwestycyjnego)
duży
zauważalny
niewielki
prestiż klienta
rynsztok
klasa średnia
elita

inwestycja tania
inwestycja średnich kosztów
inwestycja droga
szacowany koszt inwestycji
3-5 pkt:

100 galeonów - 200 galeonów jednorazowo*
6-7 pkt:

200 galeonów - 400 galeonów jednorazowo*
8-9 pkt:

600 galeonów - 800 galeonów jednorazowo*
zyski
30 galeonów - 50 galeonów na rozdział*
70 galeonów - 100 galeonów na rozdział*
150 galeonów - 200 galeonów na rozdział*

*Dokładny koszt i zyski z inwestycji określa Mistrz Gry
    Odpowiedz
Odpowiedz
Odpowiedz
#5
Serpens
Konta Specjalne
Magia to potęga
Wiek
999
Zawód
twórca
Genetyka
Czystość krwi
czarodziej
mugol
Sakiewka
Stan cywilny
bezdenna
wdowiec
Uroki
Czarna Magia
0
0
OPCM
Transmutacja
0
0
Magia Lecznicza
Eliksiry
0
0
Siła
Wyt.
Szybkość
0
0
0
Brak karty postaci
06-15-2025, 14:06

Czarodziejska Giełda Londyńska


Czarodziejska Giełda Londyńska (CGL) oferuje szereg usług dostosowanych do potrzeb czarodziejów pragnących pomnażać swój majątek w sposób zgodny z zasadami magicznej ekonomii.
Czarodziejska Giełda Londyńska pozostaje ukryta przed mugolami; zlokalizowana jest w pobliżu ulicy Pokątnej w Londynie. W jej murach regularnie pojawiają się czarodzieje i czarownice inwestujący w akcje magicznych przedsiębiorstw, takich jak producenci eliksirów, mioteł czy sklepów z magicznymi artefaktami. Giełda, w przeciwieństwie do Banku Gringotta, nadzorowana jest przez Ministerstwo Magii, dbające o uczciwość transakcji i ochronę przed oszustwami.

Rodzaje inwestycji na CGL

Akcje firm magicznych: Inwestowanie w udziały przedsiębiorstw produkujących popularne produkty magiczne.
Obligacje magiczne: Pożyczki udzielane instytucjom magicznym z obietnicą zwrotu z odsetkami.
Fundusze inwestycyjne: Zarządzane przez doświadczonych czarodziejów, dywersyfikujące inwestycje w różne sektory magicznej gospodarki.

Przykłady inwestycji na CGL

Produkcja mioteł – koszt inwestycji: 50-200 galeonów
Handel eliksirami – koszt inwestycji: 10-100 galeonów.
Artefakty magiczne – koszt inwestycji: 100-500 galeonów.
Lokalny biznes (sklep, kawiarnia) – koszt inwestycji: 50-300 galeonów.
Usługi magiczne (np. prywatne kursy nauki magii) – koszt inwestycji: 20-100 galeonów.

Szacunkowe koszty inwestycji

Minimalna inwestycja: około 10 galeonów (np. zakup akcji małej firmy).
Średnia inwestycja: 50-100 galeonów (np. obligacje lub większe pakiety akcji).
Duże inwestycje: powyżej 500 galeonów (np. udziały w dużych przedsiębiorstwach lub funduszach inwestycyjnych).

Zasady inwestowania na Czarodziejskiej Giełdzie

Każdy gracz ma możliwość dokonania (maksymalnie trzech w czasie jednego rozdziału) inwestycji na CGL. Ich wielkość i rodzaj zależą od gracza i muszą znaleźć odzwierciedlenie w jego miesięcznych zarobkach (nie można uznać, że postać "zamraża" pieniądze, których realnie nie posiada). Powodzenie akcji na giełdzie zależy od rzutu kością k10 w skrytce bankowej, określającego stopień płynących z inwestycji zysków lub strat. Postać o wykupionej umiejętności inwestowanie w ryzykowne przedsięwzięcia, przynależnej do ścieżki mistrzostwa Ekonomia i handel, posiada stały bonus (+2) do wyniku takiego rzutu kością. Dzięki temu nie może uzyskać wyniku 1 (katastrofy finansowej). Znaczy to więc tyle, że jeśli gracz wyrzuci 3, zostaje on podniesiony do 5 (neutralny wynik); jeśli zaś rzuci 9, zostaje on podbity do 10 (maksymalny zysk).

Inwestowanie na giełdzie nie wiąże się z realnym odjęciem kwoty wydanej na zakup akcji, a z szacowaniem strat/zysków z nich płynących (dodaje się lub odejmuje wyłącznie wynikający z rzutu kością procent). Jest to więc łatwy i szybki sposób na znaczne lub znikome powiększenie bądź pomniejszenie zasobów swojej skrytki bankowej.

W skrytce bankowej należy wykonać rzut z wykorzystaniem poniższego kodu:

Kod:
GIEŁDA MAGICZNA (kod do rzutu kością)
[b]Imię i nazwisko:[/b]
[b]Zainwestowana kwota:[/b]

Po rzucie w skrytce bankowej gracz jest zobowiązany podsumować jego wyniki w zgłoszeniach fabularnych, przy użyciu poniższego kodu:

Kod:
GIEŁDA MAGICZNA
[b]Imię i nazwisko:[/b]
[b]Zainwestowana kwota:[/b]
[b]Link do rzutu w skrytce:[/b]
[b]Opis zysków/strat:[/b]

Inwestycja na giełdzie nie wymaga pisania właściwego postu fabularnego.

wynik
konsekwencje
1
Inwestycja okazuje się kompletną porażką; firma, w którą zainwestowano, bankrutuje lub dochodzi do manipulacji cenowych.

Strata 75% zainwestowanej kwoty.
2
Ceny akcji gwałtownie spadają z powodu nagłego kryzysu.

Strata 50% zainwestowanej kwoty.
3
Magiczne rynki ulegają załamaniu, ale nie jest to katastrofa.

Strata 30% zainwestowanej kwoty.
4
Kursy akcji spadają, ale inwestycja nie jest całkowitą klęską.

Strata 10% zainwestowanej kwoty.
5
Akcje stoją w miejscu, ceny nie zmieniają się znacząco.

Gracz nie traci, ale też nic nie zyskuje.
6
Przychylne prognozy i delikatny wzrost wartości aktywów.

Zysk 10% zainwestowanej kwoty.
7
Stabilny wzrost wartości akcji, spółka rozwija się w dobrym tempie.

Zysk 20% zainwestowanej kwoty.
8
Udziały w firmie rosną dzięki udanym przedsięwzięciom.

Zysk 30% zainwestowanej kwoty.
9
Spekulacje giełdowe przynoszą nieoczekiwane, duże profity.

Zysk 50% zainwestowanej kwoty.
10
Postać dokonuje genialnej inwestycji, wykazuje się intuicją lub szczęściem.

Zysk 75% zainwestowanej kwoty.
    Odpowiedz
Starszy wątek | Nowszy wątek
Wątek zamknięty 


Skocz do:

Aktualny czas: 11-17-2025, 12:13 Polskie tłumaczenie © 2007-2025 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2025 MyBB Group.